Kunstbanken i Hamar må bli et nasjonalt senter for performancekunst

Hedmark Venstre gikk til valg på å arbeide for at Kunstbanken, Hedmark Kunstsenter skal bli et nasjonalt senter for performancekunst.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Hva er performancekunst?
En performance kan inneholde elementer fra kunstformer som musikk, teater, dans eller litteratur, men skiller seg gjerne fra disse idet den ikke viser frem hendelser som illusjoner, men presenterer virkelige hendelser som kunst. (Wikipedia)

Venstre og Høyre ønsker et nasjonalt senter for performance
I forbindelse med stortingets behandling av statsbudsjettet for 2008, fikk Venstres Trine Skei Grande inn følgende kommentar under komitebehandlingen: sitat: “Kunstbanken Hedmark Kunstsenter. Komiteens medlemmer fra Høyre og Venstre har merket seg planene om å etablere og bygge opp et fast visningssted og et nasjonalt arkiv for kunstuttrykket performance ved Kunstbanken Hedmark Kunstsenter. Disse medlemmer mener det er viktig snarest mulig å få i stand et nasjonalt dokumentasjonssenter for dette kunstuttrykket.
Komiteens medlem fra Venstre viser til Venstres alternative statsbudsjett hvor det foreslås å bevilge 1,5 mill. kroner i oppstartsbevilgning for et slikt senter.” Sitat slutt.
Kunstbanken i Hamar er en stiftelse, stiftet av Bildende Kunstnere Hedmark, Norske Kunsthåndverkere Øst-Norge og Hedmark fylkeskommune. Dette samarbeidet mellom kunstnerorganisasjonene og fylkeskommunen er enestående for en norsk kunstinstitusjon.
Stiftelsen ble opprettet i 1996 og flyttet inn i den gamle Norges Bank- bygningen sommeren 1997.
Årlig festival
Performance-festivalen har blitt en årlig begivenhet og et viktig møtested for denne kunstformen. Årets festival var den femte i rekken. I årets program ble det lagt vekt på finsk performance i tillegg til noen norske bidrag. I år var det invitert kjente kunstnere fra Finland deriblant Irma Optimist (f. 1952. Finland). Hun har i en årrekke vært en markant skikkelse innenfor finsk performance og har tatt etternavnet Optimist som en motpol til det finske tungsinnet. Siden 1989 har hun reist verden rundt og gjort over 160 performancer. Hun er professor i matematikk med kaos-teori som sitt felt. Ved bruk av sin optimistiske matematikk vender hun tilbake til symboler for mat, kjærlighet og seksualitet. Hun kombinerer feminisme med abstrakt matematikk og absurd humor, med den hensikt å stille spørsmål ved den vitenskapelige logikken. Irma Optimist leder performancescenen LÀ BAS i Helsingfors.

Performance er ikke nytt — Kjartan Slettemark i 1967
Kjartan Slettemark gjorde i 1967, etter mange års eksil i Sverige, det som kan betegnes som den første performancen i Norge. Ved åpningen av Høstutstillingen satt han på et bjørneskinn utenfor Kunstnernes Hus i rosemalte Levis-klær og la kabal med fem tusen Mao-kort. Han var tilbake igjen som puddel på Henie Onstad Kunstsenter i 1975. I siste halvdel av 60-tallet fortsatte Kjartan Slettemark intenst med sine rituelle performancer, nærmest sjamanistiske seanser. Senere kom høydepunkt som okkupasjonen av Moderna Museet i 1970 og reisen til USA i 1975 med et pass hvor passbildet var en blanding av ham selv og Richard Nixon. Kjartan Slettemark klarte i sin tid å forene politiske, om enn anarkistiske, budskap med kunstnerisk magi.

Hedmark Venstre vil arbeide for at Kunstbanken på Hamar skal bli et nasjonalt senter for dette spennende kunstneriske uttrykket.

Erik Ringnes
Styremedlem i Kunstbanken, Hedmark Kunstsenter og leder i Hedmark Venstre