«Sandefjord kommune har mottatt en henvendelse fra Sandefjord Venstre med oppfordring om at kommunen skal iverksette nødvendige tiltak, for å sikre at grunneier til Skogan gård oppfyller gitte konsesjonsvilkår om overtredelse av friluftsloven.
Fra 2004 er kommunen konsesjonsmyndighet i første instan. Fylkeslandbruksstyret er klagemyndighet. Fylkesmannen v/ landbruksdirekøren m.fl. er sekretariat for fylkeslandbruksstyret.
Grunnet en avtale med eier av Skogan gård har kommunen ut fra habilitetsgrunner oversendt saken til klagemyndigheten. Assisterende fylkesmann har også vært involvert i avtalen om Skogan gård. Fylkeslandbruksstyret er ikke underordnet Fylkesmannen. Landbruksdirektøren har ikke vært involvert i nevnte avtale. Landbruksdirektøren blir ikke berørt av eventuell inhabilitet hos en overordnet hva gjelder å forberede saker som skal legges frem for behandling i fylkeslandbruksstyret.
Landbruksdirektøren konstaterer det på dette tidspunkt ikke er aktuelt å legge frem en sak for fylkeslandbruksstyret. Henvendelsen fra Sandefjord Venstre er av en slik karakter at det kun er aktuelt å gi et svar med generelle opplysninger om konsesjonsvilkår.
Konsesjonsvilkår ved Ulrichsens erverv av Skogan gård i 1994
Fylkeslandbruksstyret viser til landbruksdirekørens merknader.
Med hjemmel i konsesjonsloven av 31. mai 1974 gir Vestfold fylkeslandbruksstyre Kjell Chr. Ulrichsen konsesjon på erverv av eiendommen Skogan, 101/2 i Sandefjord for kr. 19.800.000,-. Det settes som vilkår at han bosetter seg på eiendommen innen 1.7.95, og at han bebor og driver den minst fem år sammenhengende,
Det settes også som vilkår at allmenheten ikke utestenges fra eiendommen på annen måte enn det friluftsloven anviser.
Generelt om konsesjonsvilkår
Konsesjon kan gis på slike vilkår som i hvert tilfelle finnes påkrevd av hensyn til de formål loven skal fremme.
De vilkår som settes må ta sikte på et formål som har sammenheng med lovens saksområde og som faller innenfor rammen av det formål loven har. Siktemålet er en planmessig utnyttelse av grunnarealene til beste for samfunnet. Lovens oppregning er dog ikke uttømmende.
Konsesjonsvilkår kan i viss utstrekning brukes til å fremme hensyn som er tilgodesett gjennom annen lovgivning.
Det er dog viktig at man ikke glemmer at en konsesjonsmeddelelse er en vurdering av et erverv og at man derfor kun kan sette vilkår som relaterer seg til selve ervervet. Konsesjonsvedtaket er ikke et arealdisponeringsvedtak og konsesjonsvedtaket er ikke et vedtak som bestemmer hvordan eiendommen skal nyttes i fremtiden.
Det er i utgangspunktet konsesjonsmyndighetens oppgave å kontrollere at konsesjonsvilkår blir overholdt men det er i noen sammenheng mulig å utforme konsesjonsvilkår slik at gjennomføringskontrollen blir overført til et annet offentlig organ. Et konsesjonsvilkår bør forøvrig utformes slik at det er mulig å kontrollere om vilkåret blir overholdt.
Generelt om konsekvensen av at det er gitt konsesjon med vilkår som ikke blir overholdt.
I utgangspunktet er det ikke konsesjonsvedtaket som gir pålegg om ikke å ha stengsler i strid med friluftsloven. Det er friluftsloven som gir pålegg om ikke å ha stengsler i strid med loven. Behandling etter friluftsloven og friluftslovens virkemidler bør derfor benyttes i første hånd.
Når det er gitt et slikt konsesjonsvilkår skal konsesjonsmyndigheten følge med på om friluftsmyndigheten konstaterer at det helt klart foreligger overtredelse av friluftsloven. Dersom det er på det rene at friluftslovens bestemmelser om stengsler er overtrådt åpner konsesjonsvilkåret for at konsesjonsmyndigheten kan vurdere å ta i bruk konsesjonslovens virkemidler ved overtredelse av konsesjonsvilkår jf. konsesjonsloven §16, tvangsmulkt og tilbaketrekking av konsesjon.
Fylkesmannen er ikke kjent med at man i Vestfold ved overtredelse av konsesjonsvilkår har tatt i bruk muligheten for å gi tvangsmulkt.
Dersom erverver overtrer fastsatte vilkår av vesentlig betydning kan konsesjonen trekkes tilbake. Det må gjelde overtredelse av vilkår av vesentlig betydning. Tilbaketrekking av en konsesjonsmeddelelse er et inngripende vedtak, som må framstå som forholdsmessig.
Mottatt henvendelse fra Sandefjord Venstre gjelder et konsesjonsvilkår om overtredelse av friluftsloven. Dersom det foreligger en overtredelse av friluftslovens bestemmelser bør friluftslovens egne virkemidler først benyttes, jf. friluftslovens § 40 om fjerning av stengsler mv. Henvendelsen inneholder ikke opplysninger som klart konstaterer at friluftsloven er overtrådt, og det ligger ikke til rette for å vurdere å ta i bruk konsesjonslovens virkemidler.
Med hilsen
Landbruksavdelingen
Olav Sandlund
landbruksdirektør
Elisabeth Elfving Christensen
seniorrådgiver»