Venstre satser på skole

– En av de viktigste oppgavene vi som lokalpolitikere har, er å gi barn og ungdom en best mulig skole. Derfor er skole ett av Venstres to hovedsatsningsområder i dette budsjettet, ved siden av miljø, sa Guri Melby (bildet) i budsjettdebatten i Trondheim. Her finner du hele innlegget hennes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Guri Melby

Gjennom å heve kvaliteten på skolen, bidrar vi til at barn og unge trives bedre, og at de opplever en meningsfylt skolehverdag. Samtidig er vi med på å sikre framtidas kunnskapssamfunn.
Mye er bra i skolen i dag, men mye kan også bli bedre. De fleste av dere har vel fått med dere resultatene fra den siste PISA-undersøkelsen, som viser at norske elever ligger under OECD-gjennomsnittet i både lesing, matematikk og naturfag. Norge har hatt en tilbakegang i perioden 2000-2006, og skårer dårligst av de nordiske landene i alle fag.

Vi i Venstre er overbevist om at gode lærere er nøkkelen til en god skole. Derfor er vi skuffet over at den rød-grønne regjeringen velger å satse på økt timetall i skolen framfor økt lærerkompetanse. Vi tror at kvalitet i opplæringen er viktigere enn kvantitet, og vi mener derfor det er en feilsatsing å bruke milliarder på flere timer i grunnskoletrinnet. Heldigvis har vi muligheten til å gjøre andre prioriteringer lokalt, og i Venstres budsjettforslag har vi derfor satt av 10 millioner til frikjøp av lærere for kompetanseheving. På sikt ønsker vi å gi lærerne muligheten til å ta et kompetanseår hvert 7. år, så vi ser for oss at dette er en start. Bystyret sa dessverre nei til å utrede et slikt kompetanseår tidligere i høst, men vi mener denne saken er så viktig at vi vil fortsette å arbeide for det. Rådmannen skriver selv i sitt budsjettnotat at lærerne i trondheimsskolen har vanskelig for å kombinere en hektisk arbeidsdag med studier, og vår løsning er derfor å frikjøpe lærerne slik at de får tid til å videreutdanne seg, uten å føle at dette går på bekostning av noe annet de egentlig skulle ha gjort.

I tillegg har vi satt av 15 millioner i økte driftsutgifter i skolen, noe som primært skal til flere lærere og mer tilpasset undervisning. PISA-undersøkelsen forteller oss også at Norge er det landet i norden med størst spredning blant elevene. Det betyr at vi ikke er flinke nok til å løfte de elevene som sliter mest i skolen. Økt lærertetthet og større fokus på tilpasset opplæring vil forhåpentligvis gjøre at vi greier å nå disse elevene bedre enn i dag.

Venstre har i sitt budsjettforslag også pekt på behovet for en oppgradering av IKT-utstyr og lærebøker, i tillegg til en styrking av rådgivningstjenesten i ungdomsskolen. Frafallet i vgs er fortsatt alt for stort, og bedre rådgivning er viktig for at elevene skal kunne ta de rette valgene for framtida.

Guri Melby, bystyremedlem for Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**