Hvorfor frykter de debatten?

Noen ord og tanker i et leserinnlegg fra Cruickshank etter siste bystyremøte i Bodø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Gruppeleder i Bodø FRP Tom Cato Karlsen må tydelig ha problemer med å akseptere en åpen, bred og saklig debatt. Godt å se at AP har funnet sin match i det politiske miljøet, så vi vil nok få oppleve mange lukkede strategi møter denne perioden.

Jeg vil ikke gjøre dette langt, bare gjenta så det er sagt på ny og kanskje fjerne et par usannheter på veien. Bodø Venstre er for forsvaret og ser denne virksomheten som et viktig element i vår by — men ikke til en hver pris og uten en hver debatt. Som for alle andre næringsaktører i vår by ser vi nødvendigheten av en konsekvens analyse og debatt omkring hva endringer vil medføre. Vi kan ikke bare sitte passivt å se på at byen ødelegges av manglende visjoner og helhetstankegang, særlig ikke når det finnes mange gode alternativer. Bodø Venstre er framtidspositiv og har tro på utvikling.

Venstre ser den positive utviklingen desentralisering har medført. Eksempelvis det å legge luftfartstilsynet til vår by. Det var mange røster imot, men de tok feil. Når vi bor i et fylke som stort sett har negativ befolkningsutvikling er det vanskelig å være med på en avgjørelse og fremme et syn ovenfor våre stortings- og fylkespolitikere som strider mot de gode eksempler som har vist at det er liv laget utenfor det store sentrum.

Militært område

Foto: H. Bast

Bodø Venstre ser at en reel løsning er å beholde FLO og utvikle Reitan, men at de operative jagerskvadronene kan lokaliseres til områder forsvarssjefen har ment er bedre egnet. Enkle kostnadsanalyser viser at dette alternativet kan være billigere. En delt løsning er det Bodø Venstre har lansert og jobber for mot våre stortings- og fylkespolitikere.

Når hverdagen kommer tilbake over nyåret vil vi i Bodø Venstre fortsette å jobbe for å kartlegge positive og negative sider og se muligheter. Vi vil blant annet søke mer kunnskap om hvordan støyproblematikken oppleves og konsekvenser ved utvidet støynivå. Vi ønsker mer kunnskap om dette og er overrasket over at ikke andre politiske partier deler vår søken etter kunnskap på dette området før de roper halleluja til et forslag, som uansett hvordan en vrir og vender på det vil få negative konsekvenser for veldig mange av Bodøs innbyggere.

Ønsker alle en fredfull høytid.

Terje Cruickshank
Gruppeleder Bodø Venstre