Søppelsortering

Vår velferd og levestandard resulterer i stadig mer avfall og økte klimagassutslipp. Selv om teknologien utvikler seg til å takle mer avfall, så øker vårt forbruk enda mer. Husholdningsavfall er det som øker mest.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Søppel

Derfor er det viktig at flere sorterer sitt eget avfall. Økte søppelberg kan ta "kvelertak" på jorda. Men det kan også være en bidragsyter til det motsatte, fordi søppel er en ressurs hvis det blir håndtert på riktig måte.

Det er enkelt for hver og en av oss å bidra til dette. Nå har noen av Grenlandskommunene lagt godt til rette for det, og vi forbrukere må følge opp. Det beste er å kaste minst mulig. Det vi kaster må vi sortere riktig. Det som kan gjenvinnes, må gjenvinnes. Jeg tror vi blir mer bevisst på å kjøpe produkter med minst mulig emballasje nå når vi skal sortere dette selv. Det er en miljøgevinst i selg selv.

Jeg synes den nye søppelsorteringsordningen har fått mye uberettiget kritikk. Jeg skjønner at folk synes det er mer bry å sortere, enn å kaste alt i samme pose. Og noen typer avfall blir det vanskeligere å kvitte seg med. Det krever også litt mer plass i skapet og en endring av våre vaner. Men hvis vi ikke gidder å ta hånd om vårt eget søppel, hvem mener vi da skal gjøre det?

Tonje Løwer Gurholt
Siljan Venstre