Undervisningen i norsk skole blir hemmet av mangel på kvalifiserte lærere, viser den internasjonale skoleundersøkelsen PISA. Det er blitt færre lærere i Norge. Samtidig øker antallet assistenter i norsk skolevesen, skriver NRK.no.
– Vi kan ikke utvide skoledagen uten å sørge for at det er nok lærere i tiden som kommer. Gode og mange nok lærere er viktigere enn utvidet skoledag, mener Venstres Odd Einar Dørum, medlem i Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen på Stortinget.
Feilprioritering
Regjeringen har vedtatt å utvide skoledagen med fire timer, et tiltak som koster 2,3 mrd. kroner. Venstre mener dette er feil prioritering.
– Regjeringen tenker kun kvantitet, ikke kvalitet i skoledagen. Venstre har foreslått at disse 2.3 mrd. kronene heller må brukes på kvalitet i skolen, gjennom gode og ikke minst tilstrekkelig mange lærere. SV og regjeringspartiene har dessverre stemt ned forslag om dette i Stortinget, sier Dørum.
Lærermangel
– Samtidig som regjeringen lanserer sin heldagsskole, er de taus med hensyn til en av de største utfordringene i skolen: Tilstrekkelig antall lærere. Tall fra Kommunenes Sentralforbund viser blant annet at halvparten av lærerne i videregående skole er over 50 år, mens det i grunnskolen er 37 prosent i samme aldersgruppe. Likevel stemmer SV og regjeringspartiene ned et forslag om en nasjonal rekrutteringsplan for lærere, påpeker Dørum.
Forslagene regjeringen ikke vil støtte
Stemt ned av SV og regjeringen: Forslag om en egen rekrutteringsplan for lærerne. Mangel på lærere i dag – verre blir det i fremtiden. Les forslag på Stortinget.no.
Stemt ned av SV og regjeringen: Forslag om bedre og systematisk videreutdanning av lærerne. Les forslag på Stortinget.no.