Endelig skole på agendaen i Hurum

Skolebruksplanen for Hurum skal rulleres. Det er vedtatt at planen skal endres til å bli et overordnet skolepolitisk dokument for Hurum kommune som skoleeier. Planen skal dermed også omfatte verdier og innhold i skolen og ikke bare de fysiske bygningene. Svært gledelig, mener Venstre — og jammen var det på tide…

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

I Driftsutvalget 18.desember stod "Skolebruksplanen Hurumskolen mot 2015" på sakskartet. Men først ble utvalgsmedlemmene informert om skolene i Hurum av skolenettverket, noe som var nyttig. Det ble også orientert om resultatet av de nasjonale prøvene der Hurum ikke kom så godt ut resultatmessig.

Utvalget behandlet så forslag til verdidokument for Hurumskolen. Verdiene skal gi retning og fungere som en rettesnor for de valg som gjøres for utviklingen av en god skole i Hurum.

Venstres medlem i Driftutvalget, Gunn-Torill Homme Mathisen, sa dette i debatten om Verdidokument for Hurumskolen:
– Skole er et av Venstres hovedsatsingsområder, så jeg er glad for at skolen endelig kommer på agendaen til Hurum Kommune.

Venstre mener det er på høy tid at skoleeieren, Hurum Kommune, setter fokus på skolens verdier og innhold, ikke bare de fysiske bygningene ved den enkelte skole. Det er kanskje betegnende at Hurumskolen i dag ikke har et eget verdigrunnlag, men baserer seg på de nasjonale i læreplanen for 2006.

Forslaget til verdidokument for Hurumskolen som vi har fått oss forelagt er det mange som har jobbet med. Det er likevel en ting jeg savner ved dette verdidokumentet og det er en visjon for Hurumskolen.
Forslaget bærer preg av å være en rettighetsliste. I disposisjonen for det videre planarbeidet står "Visjon og overordnet mål" som første punkt.

Jeg synst det hadde vært naturlig å starte opp med visjon og overordnet mål for Hurumskolen først i verdidokumentet. Hva ønsker vi for Hurumskolen?

Vedtak: Framlagt verdidokument for Hurumskolen vedtas
Enstemmig vedtatt.

Gunn-Torill Homme Mathisen fremmet forslag om tilleggsvedtak:

Visjon og overordnet mål for Hurumskolen flettes inn i Verdidokument for Hurumskolen.
Enstemmig vedtatt.

Man behandlet så disposisjon for det videre arbeidet med planen.

Homme Mathisen sa dette i debatten:
– Grunnlærerutdanningen bør endres, men det får ikke vi gjort noe med lokalt.
Det vi kan gjøre lokalt, er å sette skole på dagsordenen og diskutere innholdet i skolen og ikke bare overlate det til rikspolitikerne.

Kommunestyret bør kjenne til sitt arbeidsgiveransvar og bruke den muligheten de har, som arbeidsgiver, til å sette fokus på lærerens arbeidssituasjon. Lærerne er bærebjelken i skolen og dyktige lærere er en forutsetning for at elevene skal lære mer.

Kunnskapsløftet handler om tre ting; rekruttere gode lærere og være en attraktiv arbeidsgiver, videreutvikle de lærere man har og holde på eldre og dyktige lærere så lenge man kan.

I forhold til heldagsskole mener Venstre at kvalitet og orden er viktigere enn flere timer — det er innholdet i skolen som teller.

Venstre ønsker en skole for kunnskap og like muligheter. For å få dette til, må vi må være villige til å bruke penger på læreren, en systematisk satsing og kompetanseutvikling er nødvendig dersom Hurumskolen skal heve seg.

Hun foreslo så følgende tilleggsvedtak:

I disposisjonen som det videre arbeidet med "Hurumskolen mot 2015" skal ta utgangspunkt i, føyes det til et nytt strekpunkt i punkt 2. Læringsarbeidet — basert på politisk vedtatt verdidokument

Nytt strekpunkt:
– Kompetanseutvikling for lærerne

Også dette forslaget ble enstemmig vedtatt.

Monica Bratlie (H) foreslo at to politikere, en fra opposisjonen og en fra posisjonen, tiltrer den administrative gruppen på tre personer som skal koordinere og jobbe videre med skolebruksplanen.

Følgende ble enstemmig valgt:

Fra opposisjonen: Monica Bratlie (H), (Personlig vara Gunn-Torill Homme Mathisen (V)
Fra posisjonen: Ellen Styff (Frp), (Personlig vara Synnøve Gimmestad (AP)

Videre framdrift for planen
Planen sendes ut på høring til berørte parter før den behandles politisk. Arbeidet med planen påregnes å være ferdig våren 2008 og vil bli lagt fram for politisk behandling før sommeren 2008.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**