Venstre sørget for styrking av hjemmesykepleien

I Budsjettet for 2008 fikk Venstre, i samarbeide med Høyre, flertall for å styrke hjemmesykepleien med en effektivisering tilsvarende 5 nye sykepleiestillinger

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Som deltaker i “Kvalitetskommuneprosjektet” er Molde kommune i gang med et prosjekt for å effektivisere medisinfordelingen for pasientene i hjemmesykepleien. Prosjektet går ut på å frigjøre sykepleiertid ved å la apoteket lage en såkalt “Multidose” for hver enkelt pasient. Erfaringer så langt tyder på at tiden sykepleierne bruker på å å dosere medisin kan halveres. En sykepleier bruker ca en time pr uke pr. pasient for å dosere medisin. En halvering av denne tiden frigir nesten 8000 timer pr år. Dette er også nettotimer for sykepleierne som kan brukes til mer pasienttid.Det er et stort avvik idag mellom vedtak og tilgjengelige ressurser i hjemmesykpleien. Dette prosjektet vil bidra til å halvere dette avviket. Vedtaket i Kommunestyret styrker budsjettet for 2008 med 500.000 for dette prosjektet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**