Hva med ekte klimapolitikk?

Bydelsutvalget i Grorud vedtok 22. november en plan for reduksjon av klimagassutslipp i bydelen. Denne visjonen synes vi i Grorud Venstre er fantastisk, men vi er fortsatt bekymret for bydelspolitikernes mangel på mot når det gjelder, skriver bydelslagsleder Linn Beate Kaald Thoresen i lokalavisene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Linn Beate Kaald Thoresen

Foto: Reidar Lerdal

Forskerne presenterer jevnlig tall som viser at jorda er varmere enn det vi tror, og at issmeltingen foregår raskere enn det vi aner. I Venstre tror vi at også lokalsamfunnene må bidra til å redde verden. Forskningsstiftelsen Cicero har vist at 15 pst av de nasjonale kuttene av klimagassutslipp kan skje i kommunene.
I Oslo bystyre har Venstre blant annet sørget for billigere månedskort og oftere avganger på Grorudbanen så snart vognparken er stor nok. Denne kollektivsatsingen i Oslobudsjettet er et helt grunnleggende klimaløft for hele byen vår.

En del av Oslos klimapolitikk må skje i bydelene. Derfor er det flott at venstresiden i Grorud BU har sørget for en klimaplan. Vi i Venstre utfordret BU-politikerne på det reelle innholdet i denne da den først ble presentert i juni. Derfor er det litt trist at den nye, fyldigere planen ikke er mer offensiv.

Miljøfyrtårnsertifisering lanseres som klimatiltak nummer én i bydelen. Denne sertifiseringen er neppe et klimatiltak, men et helt greit miljøtiltak som fokuserer på generell forurensning, kildesortering av avfall, konsesjoner, informasjon, rapportering og HMS.

Miljøfyrtårnsertifiseringer er dessuten ikke noe som dagens røde flertall i BU skal ta æren for, for dette er noe bydelen er pålagt å gjennomføre fra Oslo kommune sentralt i følge Strategisk plan for bærekraftig utvikling fra 2002. Få bydeler har utført særlig mange sertifiseringer, men Grorud satser på å være den flinkeste eleven i klassen, og har satt av kr 200 000,- til Miljøfyrtårnsertifiseringer i budsjettet for 2008. Sertifiseringen stiller ingen konkrete krav til reduksjon av energibruk for offentlige tjenestesteder (bortsett fra innetemperatur for barnehagene). Dette står i sterk kontrast til for eksempel det nordiske miljømerket Svanen, som stiller helt spesifikke og geografisk bundne krav til energibruk.

Vi i Grorud Venstre mener at bydelen må sette helt konkrete krav til reduksjon av energibruk på tjenestestedene. Noe annet blir puslete! Det holder ikke med å planlegge registrering og kvartalsvis oppfølging på "Hafslund Online", som det står i planen.
Om det skal være et poeng også å føre det klimaregnskapet BU vil ha, så må det være for å se at forbruket blir mindre. I tillegg til krav om reduksjon burde vi derfor ha fått på plass ENØK-tiltak og utskifting av eventuelle oljefyrer, enten gjennom egne budsjettmidler eller gjennom Enovas støtteordninger.

Det er positivt at bydelen satser på el-biler, og jeg regner med at det ikke bare er den ene gamle bilen som står nevnt i planen som skal skiftes ut. Det er viktig at bydelen også undersøker biler med andre teknologier, som biodrivstoff og hydrogen, skriver Linn Beate Kaald Thoresen.

Fremfor en nesten ensidig satsing på klimakvotekjøp og sertifiserings- og rapporteringstiltak som ikke er så effektive oppfordrer Grorud Venstre bydelspolitikerne til å gjøre et ekte klimaløft.
Tross alt haster det nå.

Innlegget stod på trykk i Akers Avis Groruddalen 4. desember og i Lokalavisen Groruddalen 20. desember.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**