Ja til fri programvare og åpne standarder!

Verbalforslag til Økonimiplanen i bystyre 12-13.desember 2007

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Forslag fra Venstre, Rødt og Høyre.
Det legges frem en egen sak hvor det vurderes bruk av fri programvare og åpne standarder innenfor områder hvor det finnes fullgode alternativer.

Begrunnelse.
Venstre, Rødt og Høyre ønsker at offentlige myndigheter kjøper fri programvare med åpne standarder der det er mulig, i forhold til kostnad og behov. Kommunen bør gå foran med et godt eksempel og umiddelbart innføre en slik preferansepolitikk.
Ja til fri programvare og åpne standarder!

Teknologi, pc

Foto: Luth

Fri programvare vil si at man som forbruker har full frihet til å bruke, endre og distribuere programvaren som man vil. Det betyr for eksempel at de som kjøper fri programvare ikke behøver å kjøpe lisenser. I en tid hvor de fleste elever og lærere utstyres med egen pc vil en overgang til fri programvare kunne bety store utgifter spart for det offentlige. De eneste kostnadene som påløper med fri programvare er utgifter til installasjon, vedlikehold og support, kostnader som tilkommer uansett hvilke programvare man bruker.

Fri programvare kjennetegnes også ved at kildekoden er åpen for innsyn, slik at alle kan forbedre programvaren. Mye av utviklingen av fri programvare skjer derfor som en kontinuerlig dugnad mellom idealister, forskningsstasjoner, universiteter, skoler og kommersielle selskaper m. fl. Åpenheten og informasjonsdelingen som kjennetegner fri programvare gjør også at "alle" kan etterprøve kildekoden.

Prinsippet om åpenhet og informasjonsdeling er spesielt viktig for elektroniske dokumentformater. Åpne standarder sikrer at alle programvareutviklere kan lage programvare for å lese og behandle dokumenter, uavhengig av hvilket program som ble brukt da dokumentene ble opprettet. Dette gir bedre konkurranse i programvaremarkedet, og øker lagringssikkerheten. Offentlig informasjon vil ikke kunne forsvinne ved at programmene som opprinnelig ble benyttet for å lagre informasjonen ikke finnes lenger, eller at personene som en gang hadde kompetansen til å bruke programmene er borte.

For Venstre, Rødt og Høyre er det et selvstendig poeng at informasjon som det offentlige utveksler med borgerne i samfunnet ikke er låst til en bestemt leverandør, men finnes i formater som baseres på åpne standarder. Det er ikke det offentliges oppgave å favorisere en bestemt leverandør.

Venstre, Rødt og Høyre ønsker en offentlig preferansepolitikk for fri programvare fordi:

* Åpne standarder gjør kommuner, fylker og stat leverandørnøytrale.
* Fri programvare fjerner utgifter til brukerlisenser.
* Åpne standarder gjør det tryggere å lagre dokumenter for all fremtid.
* Fri programvare fører til mer nyskapning fordi terskelen til deltagelse for utviklere senkes.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**