Barnehagen får bli i Doktorgården, men den blir kanskje privat

Frp brøt overraskende med borgerlig side og stemte sammen med de rødgrønne da saken om Doktorgården ble behandlet i kommunestyret 11. desember. Barnehagen blir oppgradert i følge pålegg og ungdommen står på gaten fra 1. februar.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ap, Frp, SV og Sp stemte for følgende:

“Det utredes og fremmes egen sak i løpet av 2008, om konsekvenser (for økonomi, kvalitet, helhetlige tjenestekjeder for barn og unge og ansatte) av om private overtar drift av de kommunale barnehager i Hurum.”

Det som ble vedtatt er omtrent det samme som H, Krf, V og opprinnelig også Frps forslag om å utrede en privatisering av “bare” Doktorgården. Forskjellen ligger i at Ap og Frp vil vurdere å privatisere alle barnehager i kommunen.

Venstre, ved Geir Stave, la inn et forslag, det samme forslaget som Ap og Frp stemte i mot, som underpunkt til det punktet over som ble vedtatt, Gruppeleder i Ap, Frøydis Hegna, avviste forslaget med den begrunnelse at dette (hensyn til ansatte og foreldre osv) selvfølgelig ville bli vurdert.

Med andre ord: Det Ap og Frp har vedtatt er å beholde barnehage i Doktorgården, men at den kanskje blir privat, og at ungdommen blir kastet ut på gaten 1. februar 2008. Vedtaket får dermed dramatiske konsekvenser for barn, unge, foreldre og ansatte i barnehagene.

Venstre beklager sterkt situasjonen. Dersom de borgerliges forslag hadde blitt vedtatt, ville Fritidsklubben overtatt Doktorgården og som ville blitt utviklet til et Ungdommens Hus. Man ville så privatisert Doktorgården Barnehage og Tofte ville fått en flott ny barnehage.

Dette var fellesforslaget fra H, KrF og V som ble nedstemt:

“Kommunestyret vedtar å følge opp vedtaket i formannskapet 27.11.07 som innebærer at det utredes om fritidsklubben blir i Doktorgården og barnehagen flyttes og privatiseres. Istedenfor tre alternativer fremmes kun ett alternativ: Barnehagen i Doktorgården overtas av privat barnehageeier som bygger ny barnehage på alternativ tomt i Tofte-området. Gulspurven drives videre av kommunen.”

Som følge av at det foreligger et pålegg fra Arbeidstilsynet om fremleggelse av en plan for å etterkomme pålegget datert 16.08.06 innen 1. februar 2008, må rådmannen utarbeide et saksfremlegg til driftsutvalget og kommunestyret raskt. Saksfremlegget forutsettes å inneholde følgende elementer:

– Konsekvenser for ansatte i barnehagen i Doktorgården inklusive høringer med ansatte og deres fagforeninger. Likeledes må foreldrene til barna i barnehagen tas med på råd.

– Vurdering av aktuelle private samarbeidspartnere. Valg av samarbeidspartner treffes av kommunestyret etter anbefaling av administrasjonen og de ansatte.

– Forslag til aktuelle tomtealternativer på Tofte.

– Det er en forutsetning for forslaget at kostnadene for å tilpasse Doktorgården til fritidsklubbens behov holdes innenfor rammen av kr. 500.000″

For Venstre er mangfold og valgfrihet viktig. Vi mener at alle tjenester ikke behøver å leveres av det offentlige. Det som er viktig er kvalitet. Basert på en helhetsvurdering av saken og der kommunens dårlige økononomi spilte en viktig rolle, åpnet vi opp for å privatisere Doktorgården. Med en kommunal og en privat barnehage, kunne de enkelte foreldre selv velge det de mente ville fungere best for seg og sin familie.

– Det blir vanskelig for borgerlig side å forholde seg til Frp når de til stadighet går ifra sine løfter om å samarbeide i viktige saker, sier Venstres representanter Geir Stave, Finn Dale Iversen og Gunn-Torill Homme Mathisen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**