Årsmøtet: Nytorget skal bevares

Mulighetsstudien for ny kino på Nytorget hadde som målsetting å vise samvirke mellom kinobygg og Nytorget og synliggjøre samspill med Trehusbyen Stavanger. Mulighetsstudien har ikke oppnådd å nå disse målsetningene, sier Stavanger Venstre i en årsmøteresolusjon. Venstre stiller klare premisser for Nytorget.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Nytorget

Foto: Frode Kleppe

Årsmøtet konstateres at planene slik de foreligger ikke forholder seg i særlig grad til sine omgivelser. Studien legger opp til at kun fire av de verneverdige bygningene på Nytorget kan bevares. Skjebnen til Nytorget som uterom synes også svært usikker.

Stavanger Venstre vil i det videre vektlegge følgende premisser:

1. Alle verneverdige hus i området må bevares og vurderes integrert i eventuelt nybygg.
2. Uterommet Nytorget med eksisterende jugendmur, to nivåer og vegetasjon skal bevares.
3. Eventuell nytt parkeringsanlegg må legges som forslaget til Byhallen fjellhall under Bergeland, slik at byggingen ikke skjer på bekostning av kvaliteter Nytorget og bygningsmassen rundt.
4. Bygningshøyder skal tydelig forholde seg volummessig med omkringliggende trehusbebyggelse og Norwegian Wood kriterier må benyttes.

Stavanger Venstre støtter utviklingen av Nytorget som Stavangers kulturtorg. Kunstnerisk aktivitet i den verneverdige bebyggelsen som nå eies av Stavanger kommune vil være til berikelse for området og for Nytorget som sådan. For å få dette til må kvaliteter som finnes i området i dag tas vare på.

Årsmøtet i Stavanger Venstre fant sted onsdag kveld.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**