Ikke legg ned Parkeringsbussen!

De grønne bussene har de siste fire årene gjort det enkelt og effektivt å forflytte seg i Bergen sentrum, samt bidratt til mindre privatbiler og renere luft i byen vår. I disse dager står parkeringsbussen i fare for å bli lagt ned!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Parkeringsbussen har vært et godt tilbud for dem som vil handle, for dem som vil kikke og for dem som vil arbeide i sentrum. Biltrafikk, støy, utslipp og køer har blitt redusert som følge av dette tilbudet. Nå står byen i fare for å miste det, om flertallskonstellasjonen får viljen sin. Det var Venstre som fikk innført parkeringsbussen i Bergen, dessverre ser ikke alle verdien av dette flotte tilbudet. Byrådet i Bergen har ikke lagt inn en krone i støtte til parkeringsbussen for 2008 og Hordaland Fylkeskommune som i 2008 tar over ansvaret for kollektivtrafikken har heller tenkt å legge inn penger til parkeringsbussen for neste år. Resultatet av dette er at vår grønne venn legges ned til neste år.

Venstre vil hindre at Bergen mister Parkeringsbussen, som til nå har vært kommunens ansvar. — Vi oppdaget med forbauselse at det ikke er satt av midler til driften av dette tilbudet, sier Hove. — Vi foreslår derfor å samarbeide med Bergen kommune om deler av driften, slik at fylkeskommunen dekker halvparten av utgiftene som ikke dekkes av Bergen Parkeringsselskap AS, og Bergen kommune den andre halvdelen. Dette har tilslutning fra Bergen Venstre.

Høyre, FrP og KrF styrer både Bergen Kommune og Hordaland Fylkesting og står ansvarlige for å svekke kollektivtilbudet vårt om de legger ned Parkeringsbussen. Venstre skal kjempe for parkeringsbussen både i bystyret og fylkestinget!

Forslaget:
Fylkestinget ber administrasjonen snarest ta kontakt med Bergen kommune med sikte på å sikre fortsatt drift av Parkeringsbussen, og i den forbindelse tilby å dekke 50% av den delen av utgiftene til Parkeringsbussen som ikke ved en forlengelse av dagens ordning dekkes av Bergen parkeringsselskap AS med inntil 1.200.000,-

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**