Det framlagte budsjettet viste at det ikke var rom for de store endringene. Med unntak av Arbeiderpartiets budsjettforslag, gjenspeilte jo også dette de andre partienes forslag til budsjettjusteringer.
Både innenfor drift og investeringsbudsjett er det skolesektoren som er den desidert største budsjettposten, med henholdsvis rundt 60 og 90 prosent av de respektive totalbudsjett.
………………………
For Venstre er det viktig å ha et høyt ambisjonsnivå for utbygging av nye videregående skoler.
Utredningen som Fylkesutvalget bestilte og fikk presentert fra rådmannen i forbindelse med en eventuell forsert utbygging av Færder og Horten VGS, synliggjorde med all tydelighet at økningen av renter og gjeld ville få en dramatisk innvirkning på driftsbudsjettene. Vi mener derfor det er å vise ansvar når vi nå går inn for at utbyggingsprosjektene ved Færder og Horten videregående skoler kun kan igangsettes tidligere dersom økonomien i den pågående skoleutbyggingen i Larvik viser en positiv utvikling og økonomien for øvrig tilsier det. Denne beslutningen mener vi ble ytterligere underbygget ved at det var begått en regnefeil i avsetningen til bufferfond på hele 30 millioner i økonomiplan perioden.
For oss i Venstre er fokuset på læreren like viktig som gode skoleforhold. For Venstre er det helt opplagt at vi må gjenreise læreren som en tydelig faglig leder. Vi må arbeide systematisk for å styrke lærerens faglige rolle, respekten for lærerrollen og lærerens posisjon i samfunnet.
Vi er bekymret for den alderssammensetningen vi ser blant lærerne i de videregående skolene i fylket. Vi mener at fylkeskommunen NÅ må ta initiativ, og ber fylkesrådmann utarbeide konkrete seniortiltak for å få lærerne til å stå lengre i stillingen. Ved neste korsvei må vi også be rådmannen utarbeide en rekrutteringsplan for læreryrket i fylket.
………………………
Innenfor kollektivtrafikken er vi glade for rådmannens forslag om økte rammer for å motvirke den sterke kostnadsveksten bla. knyttet til drivstoff og sjåførlønninger.
Det er svært viktig at det ikke kuttes i tilbudet som i dag er tilgjengelig, da dette for veldig mange er minst like viktig som en sunn prisutvikling. Vi håper henstillingen til VKT om å begrense takstøkningen for barn, ungdom og studenter blir hørt. Gledelig var det derfor å høre nyheten i går om VKTs satsing på et "ung voksen" kort tilbud for aldersgruppen 20-30 år. All honnør til VKT!
Vi skulle selvsagt ønsket ennå mer til kollektivsatsingen, men innser at store viktige oppgaver innenfor andre budsjettområder ikke gir rom for dette i år. Viktig er det derfor at bevilgningen på NOK 2.160.000 til sikring av skolebarn i buss fant sin plass i endret budsjett.
………………………
Venstre mener også at det er et viktig signal at det foreslås et økt driftstilskudd til frivillige organisasjoner med 1 mill i fellesforslaget fra H, FrP og V. På samme måte som at støtten til private museer og samlinger får en bevilgning på 0,5 mill i det samme fellesforslaget. Frivillighet og private initiativ betyr svært mye i Norge og det er godt kjent at en krone anvendt innenfor dette området gir gjerne mange ganger igjen for bevilgningen.
………………………
Fylkestinget vedtok i oktober offensive strategier for å redusere klimautslippene i Vestfold. I så måte håper vi også på et bredt klimapolitisk forlik i Stortinget (men ser at SV sliter med å få gjennomslag i forhold til AP).
For fylkestinget blir utfordringen å følge opp våre egne vedtak, den nasjonale klimapolitikken og eventuelle viktige resultater av klimamøtet på Bali. Det betyr at vi må være villig til å bevilge nødvendige midler til klima- og energitiltak i de kommende år. Fylkesrådmannens budsjett og økonomiplan tar ikke direkte høyde for klimautfordringen. Venstre vil derfor varsle at vi må få komme tilbake til dette når klima- og energisaken kommer tilbake til fylkestinget i 2008.
Budsjettet er omtalt i Sandefjords Blad på denne linken.
Tønsbergs Blad omtaler fylkestingets budsjettbehandling på denne linken.