Venstre best på klima

Samtidig som forhandlingene om regjeringens klimamelding tok til i Stortinget, rangeres Venstre som det beste miljøpartiet i en undersøkelse. – Gledelig og et resultat av et langsiktig arbeid med klimautfordringene, sier Venstres Gunnar Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Kvassheim og Venstre kan glede seg over et godt skussmål på klimapolitikken.

Foto: Venstre

Den landsomfattende spørreundersøkelsen er gjennomført av Visendi på oppdrag fra World Wide Fund for Nature (WWF). 1.206 personer har deltatt.
– Miljø og klima har lenge vært en av hovedsakene for Venstre. Jeg tror resultatet også henger sammen med at partiet lokal og sentralt står på for et bedre klima, sier Kvassheim.

Klimaverstingene
Spørsmålet fra Visendi er "Hvem er klimaverstingen blant partiene?". Frp fikk drøyt 61 prosent av stemmene. Høyre og Ap følger deretter med 32,7 prosent og 30,7 prosent. Venstre havner på sisteplass, der bare 13 prosent mener partiet er blant klimaverstingene. SV erobrer nest siste plass (14,8 prosent).

– Undersøkelsen viser at Jens ikke har klart å skaffe Arbeiderpartiet noe mer klimatillit enn det Høyre har, mens Venstre har opparbeidet er sterk klimaprofil. Frp har fortsatt en maget lang vei å gå før det kan få mange klimastemmer, sier generalsekretær Rasmus Hansson i WWF til NTB.

Venstre, H og KrF har satt 61 klimakrav til de rødgrønne.

Foto: Venstre

Klimaforhandlinger
Venstre, Høyre og KrF har stilt 61 krav til de rødgrønne for å gå med på et klimaforlik i Stortinget. I dag kom svaret fra regjeringspartiene.

– Jeg hadde forventet at regjeringen ville strukket seg lenger, sier Kvassheim. H, KrF og Venstre skal nå studere svarene fra de rødgrønne, og gi en tilbakemelding i løpet av helgen eller senest mandag morgen.

– Jeg er overrasket over at de ikke kommer oss mer i møte, for å få ned utslippene i Norge. Vi har rekordhøye utslipp i eget land, samtidig som Regjeringen har rekordhøy sigarføring når de deltar på klimaforhandlingene på Bali, for å gi inntrykk av at Norge er et foregangsland, sier Kvassheim.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**