Plastposer og miljø – vi henter noen synspunkter fra dagligvarehandelen i Røyken

“Vi tror ikke at fokus på bruk av plastposer eller et forbud mot plastposer kan veie opp omfattende miljø og klimaproblemer i Røyken, men tiltak på dette området skal være er et av mange tiltak for å sette miljø på dagsorden!”

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Det er Marit Kolbræk som sier dette til Gina Aakre fra Røyken og Hurums Avis over en kopp kaffe før “aksjon plastposer”: En tur til butikker i Slemmestad for å snakke om virksomhetens holdninger til bruk av plastposer og alternative tilbud til kundene.

Rema 1000- Gunnar Johnsen og Fredrik Aakrann

Foto: Mary Sandal Johansen

Rema 1000 Slemmestad selger solide nett for kr. 10 og kunde Gunnar Johnsen tenker miljø og bruker nettet. Butikksjef Fredrik Aakrann er opptatt av resirkulering:”Det er mye dyrere å kvitte seg med usortert avfall, enn å resirkulere” sier han.
Vi tar med hele ytringen til Aakran:
“Når det gjelder resirkulering av plast har vi returordning å både hard og myk plast.
Har lagt til rette for kildesortering av bæreposer ved flaskeautomaten, men har en liten utfordring i at en del ikke er oppmerksomme på dette og at en del poser havner som vanlig søppel.
Selger også solide nett (10,-) som kan brukes mange ganger i stedet for bæreposer av plast.
Alt vi får inn av plast i form av emballasje rundt varer, bæreposer m.m. blir sendt inn til lageret til Rema 1000 hvor dette igjen blir sendt videre. Ca 50% av det som kommer inn av plast blir brukt om igjen til avfallsekker, ca 25% går til produksjon av bl.a. fleece jakker og hardplast-deler (alt fra kontorstoler til støtfangere) De siste 25% går til energi (1kg plast = 2 kg olje)
Ser det som viktig å bidra til miljøet, samtidig som det lønner seg økonomisk. Det er mye dyrere å kvitte seg med usortert avfall, enn å resirkulere!”

Meny ved Rortunet. På telefon svarer butikksjef Øystein Kristoffersen at de har alternativ til plastposer Det er papirposer som koster 1,50 Plastposen koster 70 øre. Han har ikke intresse av å møte oss og viser til Norgesgruppens Servicekontor med telefonnr.

Mega på Rortunet, Gunnar Myrvang blir intervjuet

Foto: Mary Sandal Johansen

Mega Rortunet Butikksjef Gunnar Myrvang vil markedsføre en papir bærepose fra COOP. “Bæreposen er produsert i 100% miljøvennlig kraftpapir som gir en høy bæreevne. I bunnen av posen finnes retursymbolet og Grønt Punkt samt: Gjenbruk av bæreposen er et viktig bidrag til å spare miljøet!
Bæreposen er klar for levering og i forbindelse med vår henvendelse er den bestillt til vår lokale Mega. Butikken har også kraftige nett for salg.
“Vi ønsker og vi skal fremstå som miljøvennlig og vi jobber med flere prosjekter” sier Myrvang.

Fra venstre Marit Kolbræk og Lene Kristensen

Foto: Mary Sandal Johansen

Kiwi Rortunet Butikksjef Lene Kristoffersen henviser til virksomhetens regionsjef Bjarne Lund som på telefon viser oss videre til Norgesgruppens ansvarshavende.

RfD-bil

RfD
Men hvordan tar vår regionale renovasjonsvirksomhet RfD seg av det av plast og de plastposer som kommer i søppelet? Vi kontakter Bendik Os Dagl leder i RfD og planlegger et nytt oppslag etter møte med han.

Noen fakta om plastposer:
I Norge bruker vi ca 1 milliard plastposer årlig.Noen land som Irland har innført plastpose-skatt og dermed redusert forbruket med 90% Australia vurderer et forbud og i San Francisco forbyrs nå plastposer i butikker.
I Zanzibar som ikke har anlegg for resirkulering av plast er problemet blitt så stort at forbud, store bøter og fengsel er tatt i bruk for å selge, bruke eller produsere plastposer.[/b]

Tekst og foto MSJ

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**