Massiv kritikk

Formannskapets flertallsvedtak om å styrke Frydenborgsenteret med 1 970 000 har ført til massiv kritikk fra sterke interessegrupperinger. Vil noen stå opp og forsvare de eldre og våre kommunalt ansatte med samme intensitet? Nedenfor kan du lese Venstres forslag i formannskapet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Frydenborgsenteret

Kjell MacDonald forslag om å styrke bemanningen ved Frydenborgsenteret i Risør med 1 970 000 kommende år fikk flertall i formannskapet. Vedtaket er et klart og tydelig signal om hvor viktig det er å rette innsatsen mot Frydenborg og rehabiliteringstjenesten fremover. Like viktig er signalet til de kommunalt ansatte som jobber innenfor denne sektoren om at vi ser dere, og vi tar deres arbeidssituasjon på alvor.

Denne del av virkeligheten er nesten ikke nevnt i media, men det er til gjengjeld Kjell MacDonalds forslag til inndekning. Midlene ble nemlig hentet fra politikergodtgjørelse (100 000), momsrefusjon (1 000 000), trekk i støtte til næringsdrift (200 000) og ulike kulturtilbud (670 000).

Lokal prosess
Allerede i formannskapets møte ble det påpekt at forslagene frem mot 6/12-07 ville bli diskutert i de ulike partier. I ly av den mediastorm som pågår er det viktig at politikerne, både som enkeltpersoner eller partiorganisasjon, ikke går i skyttergravene eller lar seg presse, lokke eller lure inn maktens hule, men tar en nøktern vurdering av ulike innspill.

Politikerne må derfor ta seg tid til å lytte til alle parter, også de som normalt er stille og ikke har noen interessegruppe til å kjempe for sin sak. Det kan godt være at den svake part har det enkleste og beste svaret! det er nemlig ingen selvfølge at de(n) som taler høyest eller fremfører de skarpeste beskyldningene har de riktige svarene!

Jan Einar Henriksen - Risør havn

Venstres Jan Einar Henriksen har fått en “breiside” i pressen, og her kan du se hvilke forslag han fremmet, og fikk flertall for i formannskapet:
Budsjett 2008
1 – Risør kommune etablerer ny moderne WEB side (60 000)
2 – Tilskudd Risør Akvarium økes (100 000)
3 – Leirskoletilbudet opprettholdes og midlene øremerkes til dette formål (365 000)
4 – Det etableres stipendieordning for unge etablerere (100 000)
5 – Etablering av alternative verksteder for unge kunstnere (75 000)
6 – Inndekning — anslag inntekt fra Innsparing i (leder)stilling enhet A og B (635 000), samt del av økt mva kompensasjon (65 000).
Investeringsbudsjettet 2008 – 2011
7 – Det etableres serviceanlegg i tilknytning til gjestehavn (300 000) Trukket i formannskap og oversendt formannskapet for nærmere behandling og utredning før vedtak tas
8 – Det avsettes midler til ferdigstilling av vann og renovasjon samt etablering av gang og sykkelsti/fortau mellom Hope skole og oppvekstssenter og Karolina. Ferdigstilles snarest og senest i 2009 (1 000 000)
9 – Skolens fagrom oppgraderes snarest mulig og senest i 2009 (1 000 000)
10 – Søndeled skole oppgraderes — spesielt med tanke på inne klima (4 000 000)
11 – Data til lærere/elever oppgraderes, og HU for oppvekst og omsorg ferdigstiller en innstilling innen 1. juni 2008 og ordning iverksettes senest i 2009 (2 000 000)

Følgende forslag ble trukket, men vil bli fulgt opp i formannskap og hovedutvalg:
1 – Arbeid med etablering av nye boområder iverksettes og HU for plan, miljø og tekniske tjenester fremlegger sak for bystyret i løpet av 2008
2 – HU for oppvekst og omsorg starter arbeidet med kartlegging av fremtidige behov for å sikre de eldre gode aktivitetstilbud og fullverdige bo- og pleieforhold når det forventede økte behovet oppstår.
3 – De ansattes Helse, Miljø, Sikkerhet og Kompetanse bør stå som sak 1 på alle møter/ledermøter i Risør kommune.

Videre ble følgende punkter tatt opp/berørt:
1 – Inntekter utover det som er budsjettert skal disponeres av formannskapet og ikke gå inn i driftsbudsjett 2008
2 – Alle enhetsledere må etablere måltall for egen drift i samarbeid med lokale verneombud og tillitsvalgte. Måltall skal inngå i tertialrapportering.
3 – Tilsvarende etablerer rådmann overordnede måltall sammen med hovedverneombud og hovedtillitsvalgte og da med utgangspunkt i enhetenes måltall.
4 – Ønske om at det skulle være flere temamøter i bystyreplanen og ikke bare det ene som stod oppført
5 – Ønske om at enhetsledere stilte i møter/bystyre med 1/2 times info om egen enhet hvoretter politikerne kunne stille spørsmål. Hensikten var å bedre informasjon og kommunikasjon mellom enhetene og politikerne, slik at vi som politikere skulle bli bedre i stand til å fatte gode avgjørelser.
6 – Ønske om felles formannskapsmøte mellom Gjerstad og Risør for å se på utfordringer og muligheter til felles løsninger til beste for innbyggerne.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**