Asgeir Osnes sitt innlegg i forbindelse med fremlegging av budsjett

Venstre i konstellasjon med H, FrP, KrF og Drammen Byliste la i Bystyremøtet 27. november -07 frem sitt forlsg til budsjett for 2008 og handlingsplan for perioden 2008 – 2011. Her kan du lese Venstres innlegg ved presentasjonen av budsjettet:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Ordfører – Bystyre

Først vil eg takke våre andre samarbeidspartier for en god og konstruktiv budsjettprosess.

Målsetting
Venstre er et liberalt borgerlig sentrumsparti som setter enkeltmennesket og vårt felles miljø i sentrum.

Venstres mål er at Drammen skal bli Norges beste hjemby. En by som enkeltmennesker, familier og bedrifter har lyst å flytte til. Drammen skal bli Norges enkleste by å etablere seg i for både mennesker og bedrifter, og Drammen skal være en åpen og inkluderende by uansett alder, etnisk opprinnelse eller religion.

Venstre vil at Drammen skal bli Norges miljøhovedstad. En by med lave klimagassutslipp, ren luft og rent vann – en by som satser på en moderne kollektivtransport og ivaretar sitt biologiske mangfold.

Miljø
Derfor er det gledelig at vi har fått til en økt satsning på miljø under budsjettforhandlingene. Vi har funnet økonomisk handlingsrom for å få til en ordning med økonomisk støtte til organisasjoner, lag og enkeltpersoner som utfører miljøtiltak i sitt lokalmiljø. Dette vil bli et viktig tiltak for lokalmiljøet i Drammen og for de som er villige til å ta på seg disse viktige oppgavene.

Vi har også fått inn støtte til det lokale HyNor prosjektet. Dette er en viktig post. Vi vet at det er planer om å gjøre Drammen til et knutepunkt for hydrogen. Men da må vi som kommune delta aktivt inn i dette sammen med de andre som er med.

Det viktigste miljøsaken i dette budsjettet er likevel det verbale forslaget om å få en oppdatert miljø-, energi- og klimahandlingsplan. Planen Drammen har i dag er en flott festtale som dessverre i alt for stor grad bare har ligget i ei skuff i flere år. Nå må vi få opp en sak for byutviklingskomiteen der vi får en konkret oppdatert plan for Drammens videre arbeid innenfor disse områdene. Denne planen må være så konkret med tiltak og tidsfrister, at den kan brukes som et verktøy for en aktiv og bærekraftig miljøpolitikk. Et viktig tiltak i en slik plan vil være opprettelsen av et ENØK-fond – dette har vært en suksess i Oslo, Bergen og Trondheim — og en plan for miljøsertifisering av hele Drammen kommune sin virksomhet. Jeg vil her rose barnehagene i Drammen som hittil har gått foran med et godt eksempel — og senest forrige uke ble en rekke av barnehagene Miljøfyrtårnsertifisert.

Sosialt engasjement
Venstres velferdspolitikk har fokus på verdighet for det enkelte menneske samtidig som det medfører forenkling og mulighet til selv å påvirke sin egen hverdag. Venstre er opptatt av at det må settes inn tiltak for å hjelpe de fattigste og barn som utsettes for omsorgssvikt i Drammen.

Dessverre opplever stadig flere barn i Norge omsorgssvikt og utrygge familieforhold. Derfor vil Venstre se på muligheten for å kunne få etablert en SOS Barneby i Drammen, tilsvarende den i Bergen. En SOS-barneby er et supplement til eksisterende barnevernstiltak som institusjon og fosterhjem. SOS-barnebyer har en unik omsorgsmodell som blant annet gir søskengrupper som må flytte fra foreldrene en mulighet til å vokse opp sammen og ikkje bli splitta meir.

SOS-barnebyen i Bergen er et fellesskap med åtte nye familiehus for barn som ikke kan bo sammen med sin egen familie. Barnebyen inneholder også et felleshus, et gjestehus og et hus for barnebyleder med familie.

I hvert familiehus bor det SOS-foreldre og 3—5 barn som sammen utgjør en SOS-familie. Faste familieassistenter, et fagteam og SOS-foreldrene skaper et styrket fellesskap som gir en trygg og stabil oppvekst for barna. Driften av SOS-barnebyen betales av kommune og stat.

Næring
Venstre ønsker en framtidsretta og aktiv næringspolitikk. Vi ønsker å legge til rette for økt etablering av arealeffektive kunnskapsbaserte bedrifter. De mest strategiske områdene i så måte er Holmen og området hvor godsterminalen i Nybyen ligger. Godsterminalen må ut av Nybyen. Til hvor vet vi ikke enda, men Venstre inviterer til et regionalt samarbeid for å finne en god plassering av en ny og fremtidsrettet godsterminal for Drammensregionen.

Venstre vil omregulere de østre delene av Holmen. Arealbruk for havnevirksomhet på Holmen bør effektiviseres og sentraliseres ved det vestlige elveutløpet. Drammen kommune bør i takt med dette utvikle den østlige delen av Holmen til formål for arealeffektive kunnskapsbaserte bedrifter. Her kan vi få plass til mer enn 1000 nye arbeidsplasser, uten at noen av de arbeidsplassene som er der i dag røres.

Derfor er det gledelig at vi nå avslutter salget av kommunale eiendommer på Holmen til etter at en ny reguleringsplan er på plass for havneområdene. Dette vil kunne sette Drammens befolkning i førersetet for en framtidsretta utvikling av Holmen.

Byutvikling
At det nå også legges opp til bygging av en lenge og hardt etterlengtet flerbrukshall i Skoger er også veldig positivt sammen med satsingen på opprustning og utvikling på Strømsø.

Mangfold
Venstre ønsker et mangfoldig, åpent og tolerant Drammen — en by der alle kan delta ut fra egne forutsetninger.

Det er derfor gledelig at vi har fått satt av penger til å fortsette satsingen på universell utforming på kommunale bussholdeplasser.

Det er også gledelig at vi nå får et livsynsnøytralt gravferdsrom. Dette er et viktig element på veien mot et mer mangfoldig Drammen.

Skole
Det vi i Venstre er misfornøyd med, er at det ikkje kunne blitt funnet plass til en sterkere satsning på kvaliteten i skolen. Visjonen om Norges Beste Skole er god og nødvendig om vi skal nå målet om den beste hjembyen.

Venstre mener at det hadde vært rom i økonomien til å for eksempel ta 5 millioner kroner fra avsetningen til disposisjonsfondet, til å straks sørge for bedre voksentetthet i skolen. I dag kan det være problemer opprettholde den tettheten det er i dag når det inntreffer fravær.

Visjonen Norges Beste Skole må ikkje bare bli en festtale, men må aktivt følges opp med tiltak og penger. Norges beste skole er ikkje Norges billigste skole. Derfor er det et veldig viktig vedtak at flertallspartiene ber rådmannen om å komme tilbake med en konkret tiltaksplan for Norges beste skole. På denne måten kan Drammen raskt og effektivt begynt å bevege seg mot sin flotte visjon. Venstre forutsetter at drammensskolen blir tilstrekkelig prioritert i budsjettene i løpet av økonomiplanperioden til at visjonen Norges Beste skole kan bli virkelighet. I en slik tiltaksplan vil det være nødvendig å se på en plan for kompetansegivende etterutdanning for alle lærere og skolepersonell. Det må også ses på en formalisering av kontakten mellom foreldrene i drammensskolen og Drammen kommune.

Mobbing er dessverre fortsatt et problem i Drammenssamfunnet — og i våre skoler. Et viktig arbeid i å få skolen til å bli opplevd som god, er å bekjempe mobbing på en god og effektiv måte. Mange barn og ungdommer opplever mobbing på bakgrunn av blant annet hudfarge, seksuell legning og sosiale forskjeller. Venstre har derfor ønsket at det etableres derfor et samarbeid med frivillige organisasjoner om informasjon i skolene med sikte på å motvirke mobbing. Dette kan for eksempel være Landsforeningen for Lesbisk og Homofil frigjøring LLH.

Ansvarlig økonomisk politikk
Venstre har alltid ønsket å stå for en ansvarlig økonomisk politikk. Til tross for de store og positive ambisjonene samarbeidspartiene har for Drammen i årene som kommer er det nå nødvendig å foreta en kvalitetssikring av de investeringsprosjekter som ligger inne i økonomiplanen frem til 2011 sett i lys av de erfaringer som nå er gjort mht. økte byggepriser både på Ypsilon og det nye drammensbadet. Venstre forutsetter at rådmannen prioriterer dette arbeidet frem til behandlingen av økonomirapporten for 1. tertial.

Takk.

Se Bystyremøtet på WebTV (velg møte 27.11.07).

Asgeir Osnes

Foto: Claus Haals