Grunngitt spørsmål fra Venstre

Helen Kveberg Paaske spør om den videre behandlingen av saken rundt finansiering av løypemaskin. Som kjent har kommunestyret vedtatt å kjøpe inn løypemaskin og å leie den ut til turforeninga. Revisor mener dette er på kanten av momslovgivingen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstres forslag til vedtak i saken ble nedstemt. Hvis kommunestyret står på sitt vedtak er det usikkert om revisjonen kan godkjenne kommunens regnskap. Venstre etterlyser nå et initiativ for å løse saken.

Venstres grunngitte spørsmål:

I kommunestyremøte 25.10.07 gjorde Alvdal kommunestyre vedtak om å kjøpe inn løypemaskin for utlån til Alvdal Turforening. I ettertid har Revisjon Fjell IKS v/ revisjonssjef Svein M. Evavold, gitt en uttalelse i saken. Revisjonssjefen anser en eventuell gjennomføring av vedtaket som omgåelse av bestemmelser i Lov om kompensasjon av merverdiavgift for kommuner, fylkeskommuner m.v.
Venstre tar til etterretning at vårt forslag til vedtak falt da saken ble behandlet i kommunestyret. Uttalelsen fra Revisjon Fjell IKS gjør imidlertid at kommunestyret må ta stilling til hvordan vedtaket som ble fattet skal håndteres. Innkalling til kommunestyremøte 29.11.07 er sendt ut 22.11.07. uten at saken er på sakslista.
Venstre ber ordfører om en redegjørelse for hvordan en tenker å håndtere saken videre.

For Venstres kommunestyregruppe

Helen Kveberg Paaske