Anne Solsvik og Jan Kløvstad møter Sheila Watt-Cloutier

Venstres bystyremedlemmer Anen Solsvik og Jan Kløvstad er invitert til Oslo tirsdag 27. novenber for å møte den canadiske miljøforkjemperen Sheila Watt Cloutier, og få presentert Human Development Report 2007/2008. Også Svein Tveitdal, fersk ungpensjonist i GRID Arendal er med i arrangementet.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

– For oss er dette et viktig arrangement og vi ser fram til å lese rapporten om klimaendringene sett også i et menneskerettsperspektiv, sier Anne Solsvik og Jan Kløvstad.

Sheila Watt Cloutier var med i favorittsjiktet før årets tildeling av Nobels fredspris, og har tidligere fått både Rachel Carson-prisen, Jostein Gaarders Sofiepris, FNs miljøpris i 2005 og FNs utviklingspris nå i 2007.Hujn har i mange år vært president i urfolksorganisasjonen ICC – Inuit Circumpolar Conference, og bor i Iqaluit i det nordøstlige Canada.

Sheila Watt-Cloutier og Jan Kløvstad

Foto: Venstre

På bildet: Sheila Watt Cloutier og Jan Kløvstad, da Watt Cloutier fikk Sofieprisen våren 2005.

Programmet:
Kampen mot klimaendringene: solidaritet mellom mennesker i en splittet verden
Tirsdag 27. november, kl. 12-14

MS Innvik, Bjørvika
Lansering ved sjefredaktør Cecilia Ugaz

Klimaendringer, menneskerettigheter og utvikling,
Sheila Watt-Cloutier,
canadisk miljøforkjemper og vinneren av FNs utviklingspris 2007

Kommentarer ved miljø- og utviklingsminister Erik Solheim

Den største utfordringen knyttet til klimaendringene er det eksisterende misforholdet mellom de rike landene som har skapt problemene, og de fattigste og mest utsatte. På tross av eksisterende uenigheter i forhold til den skjeve fordelingen av konsekvens og ansvar, er vi nødt til å gå sammen for å finne etiske og politiske måter å bekjempe klimaendringene, melder arrangørene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**