Røykens Miljøpris 2007

21. november ble Miljøprisen 2007 delt ut til Slemmestad Barneskole

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

For 6. år på rad delte Røyken Venstre ut prisen. I år var det Slemmestad Barneskole som fikk prisen.
Det var tre verdige kandidater som det var forslag på: Nærsnes Barneskole for at de vil ta vare på naturen og for at de kommer med forslag til løsninger (Ellefstranda), biolog Lise Borkhaug for å sette søkelyset på fredede dyreart; paddene på Åros og Slemmestad Barneskole for bidrag til et
ryddig nærmiljø ved gjennomføring av "Ruskendagen" Dagen er blitt en glad og god tradisjon ved skolen.

Miljøprisen 2007 går til Slemmestad Barneskole!

Foto: Arne Vadseth

Dette er begrunnelsen miljøpriskomiteen la til grunn for prisen:
“Røyken Venstre sin miljøpris 2007 går til Slemmestad barneskole for "Ruskendagen" som gjennomføres hvert år i uken før 1.mai. På Ruskendagen er hele skolen aktivt i nærmiljøet for å samle inn søppel.
Elevene fra 1. trinn er med å plukke søppel rundt skolen, 2. klassen går i veiene nærmest skolen og så videre utvides kretsen. I fjor bidro 7. trinn med servering av selvlagde boller og saft for elevene som var ferdige med innsatsen. Dette – og den positive holdningen fra skoleledelsen og lærerne skaper en god atmosfære rundt dagen.
Det er en glede å se hvor ivrige de små hendene plukker søppel — og nærmest konkurrerer om hvem som klarer å fylle sekken mest.
Resultatet er synlig for alle som går til fots langs veiene og gangveiene til og fra skolen. Slemmestad barneskole ved rektor Sissel Festø bidrar med Ruskendagen til et ryddig nærmiljø og et godt eksempel om å skape en positiv holdning for alle elevene som går på den skolen.
Til tross for en travel hverdag på skolen er det en selvfølge å gjennomføre denne aksjonen hvert år.
Verken i Læreplanen "L97" eller i Kunnskapsløftet er skolen forpliktet til å gjennomføre en dag hvor de plukker søppel. Men det er viktig å ta vare på gode tradisjoner og være et godt forbilde for elevene, deres familier og alle som bor i området.
Gode tradisjoner skal belønnes og ikke glemmes”

Nestleder i elevrådet Nora Marie Hansen, rektor Sissel Festø og elevrådsleder Axel Julsrud,

Foto: Mary Sandal Johansen

Les mer om Miljøprisen:

Kunstverk
Prisen er et grafisk trykk fra Røyken-kunstneren Vemund Tollefsen. Venstre har sikret seg en opsjon på disse trykkene. Trykkene er nummererte og blir rammet inn slik at det står litt om selve miljøprisen også.

Hvem som har fått prisen
I 2002 gikk prisen til elevene ved Slemmestads Ungdomsskole for Bøbekkprosjektet; "innsats med oppryddingsarbeid i og rundt Bøbekken",
Røyken Husflidslag fikk prisen i 2003 for " lag arbeid som går på riktig ressursbruk og å ivareta husflidstradisjonene i kommunen, undervisning i skolene med mer",
Nærsnes Kystlag fikk prisen i 2004 for "levendegjøring av gammel kystkultur"