Kr 500 000 til støtte av lokale miljøtiltak

Venstre vil at Drammen skal være en av verdens mest miljøvennlige byer. En by med lave klimagassutslipp, ren luft og rent vann – en by som satser på kollektivtransport og ivaretar sitt biologiske mangfold. Skal disse målene nås må bl.a byens innbyggere tas aktivt med på laget.

I forbindelse med behandling av budsjett 2008 er vi derfor glade for at vi har fått med oss H, FrP, KrF og Drammen Byliste på et vedtak om at det fra 2008 skal bevilges kr 500 000 til støtte av lokale miljøtiltak.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstre vil ha en offensiv miljøpolitikk for Drammen som også legger til rette for større engasjement fra byens innbyggere, lag og foreninger.

Jordens klima har endret seg merkbart i løpet av de senere 10-årene. Hovedårsaken til klimaendringene er økte konsentrasjoner av klimagasser i atmosfæren. Dette skyldes økte utslipp fra vår energibruk og forbrenning av olje, gass og kull. For å bremse de menneskeskapte klimaendringene må utslippene reduseres betydelig.

Båtidyll på elva

Foto: Claus Haals

Barn og unge har rett til å vokse opp i et mangfoldig og levende miljø med ren luft, ren jord og rent vann. Venstre vil gjøre Drammen til en foregangsby når det gjelder å ta i bruk moderne miljøløsninger. Hensynet til miljøet må integreres som en del av all samfunnsstyring. Det skal lønne seg å handle og leve miljøvennlig.

Vi har alle et ansvar for vårt felles miljø, og Venstre er et parti som i hele sin historie har lyttet til lokalt engasjement. Det er viktig å gi Drammens innbyggere en større mulighet til å påvirke og planlegge sitt eget lokalmiljø. Drammen Venstre er derfor fornøyde med at vi fra 2008 har fått gjennomslag for en økonomisk støtteordning hvor byens lag og foreninger kan søke om bidrag for å gjennomføre lokale miljøtiltak. Tiltakene kan spenne fra utsetting av fisk i skogsvann til plukking av søppel i nærmiljøet, sykkelkampanjer på skoler og i bedrifter mm.

Vi forutsetter at administrasjonen i Drammen kommune gjør ordningen godt kjent – og at søknadene behandles på en ubyråkratisk måte.

Les Drammen Venstres miljøpolitikk, vårt miljømanifest og vårt svar til Natur og ungdom Klimavalg07.

Tom Hedalen

Foto: Asgeir Osnes