Venstre satser på Gjøvikbanen

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

I Venstres alternative statsbudsjett for 2008 har partiet funnet plass til nesten 50 millioner kroner mer til Gjøvikbanen enn den rødgrønne regjeringen. I tillegg til krysningsspor på Jensrud vil Venstre prioritere 36 millioner til økt strømforsyning på Gjøvikbanen. I tillegg er det satt av penger til sikring av planoverganger. I sum er dette tiltak som vil kunne redusere kjøretida mellom Gjøvik og Oslo med minst et kvarter.

– Venstre har som ambisjon å fortsette en satsing på årets nivå på nesten 100 millioner kroner på Gjøvikbanen også de neste årene, sier stortingsrepresentant Borghild Tenden fra Akershus. Da vil det kunne bygges flere krysningsspor og innføres automatisk styring nord for Roa og reisetiden kan reduseres ytterligere et kvarter og komme ned på 1,5 time mellom Gjøvik og Oslo i løpet av få år, fortsetter Tenden.

I valgkampen i høst gikk Oppland Venstres 1. kandidat Eivind Brenna ut med visjonen om Gjøvik-Oslo på 59 minutter. Både i Venstres alternative statsbudsjett for 2008 og i fylkestinget i Oppland viser Venstre nå at de mener alvor med sin visjon og vil fortsette å satse på Gjøvikbanen som en pilotstrekning.

Fylkestingsrepresentant Eivind Brenna vil fremme et budsjettforslag i fylkestinget i desember om å sette av en halv million kroner til å bistå Jernbaneverket med kostnadsberegning av dobbeltspor mellom Oslo og Nittedal og Oslo og Roa, samt utrede en forlengelse av Bergensbanen fra Roa til Gardermoen.

– Verken Gjøvikbanen eller rv.4 er del av Oslopakke 3. I tillegg vet vi at Fossumdiagonalen/ny trasè for rv. 4 gjennom Nittedal er svært forsinket grunnet uavklarte reguleringsforhold. Dette fører til at tiltak både på vei og bane i nordgående retning blir utsatt og nedprioritert. Vi håper å få både Oslo- og Akershuspolitikere til å se verdien av å legge en satsing på Gjøvikbanen inn i Oslopakke 3 sier Eivind Brenna.

– Med moderniseringstiltak eller dobbeltspor på strekningen Oslo-Nittedal eller Oslo-Roa, vil kjøretiden med tog Oslo-Jaren kunne reduseres ned mot 30 minutter. Dette vil gjøre både Hadeland, vestre deler av Toten og Gjøvik betydelig mer attraktivt som bosted og for utlokalisering av næringsvirksomhet og arbeidsplasser fra Oslo, sier Brenna.

Advarer mot luftig høyhastigehtsdebatt
Venstre deler visjonene om et høyhastighetsnett for tog i Sør-Norge.
– Men det kan lett bli en avsporing hvis togdebatten nå blir så luftig at den skygger for de viktige kortsiktige tiltakene. Nye høyhastighetsnett ligger uansett langt fram i tid, sier Tenden og Brenna og maner regjeringspartiene til å bli med på nødvendige investeringer i dagens banenett for å få fart på togene.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**