Fylkestingsforslag om Gjøvikbanen

GJØVIKBANEN
– FINANSIERING AV UTREDNINGSTILTAK

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


1. Oppland fylkeskommune ser svært positivt på det arbeidet som skjer knyttet til utvikling av
Gjøvikbanen, og som blant annet skjer gjennom Jernbaneforum Gjøvikbanen.

2. Oppland fylkeskommune bevilger 500.000 kroner til en ytterligere utredning av effekter, kostnader og tiltak for dobbeltspor mellom Oslo og Roa, samt utredning av tverrforbindelse Roa- Gardermoen som en forlengelse av Bergensbanen.

3. Beløpet dekkes på følgende måte
• Fagenhet samferdsel; kr. 100.000 – dekkes innenfor kap 130000 – 17307
• Fagenhet Regional utvikling; kr. 100.000 – dekkes innenfor kap 110000 – 17170
• Politisk handlingsrom; kr. 300.000 – dekkes innenfor kap 700000 – 14805

Bakgrunn
Strekningen Groruddalen og Nittedal på rv. 4 er i dag svært belastet og fører til økt kjøretid til Jaren på mellom 15 og 30 min i rushtid morgen og kveld. Antatt kjøretid mellom Oslo og Jaren på rv. 4 i rushtida i dag er 1 time og 15 minutter. Tilsvarende er den 1 time og 16 minutter med tog. Med ekspressbuss er kjøretiden 55 minutter (noe som viser effekten av kollektivfeltet gjennom Grorudalen).

Verken Gjøvikbanen eller rv.4 er del av Oslopakke 3. I tillegg vet vi at Fossumdiagonalen/ny trasè for rv. 4 gjennom Nittedal er svært forsinket grunnet uavklarte reguleringsforhold. Dette fører til at tiltak både på vei og bane i nordgående retning blir utsatt og nedprioritert.

Med moderniseringstiltak eller dobbeltsport på strekningen Oslo-Nittedal eller Oslo-Roa, vil kjøretiden med tog Oslo-Jaren kunne reduseres ned mot 30 minutter. Dette vil gjøre både Hadeland, vestre deler av Toten og Gjøvik betydelig mer attraktivt som bosted og for utlokalisering av næringsvirksomhet og arbeidsplasser fra Oslo.

Kombinert med utbedring av krysningsspor, fjernstyring nord for Roa og forsterkning av strømforsyning vil reistiden til Gjøvik kunne komme ned mot 60 minutter.

I kombinasjon med en ”togring” til Gardermobanen, vil også aksen Gardermoen- Hønefoss gjøre Hadeland til et sentralt midtpunkt og nav. En slik kollektivsatsing vil kunne være med på å fordele mer av den voldsomme veksten rundt Oslofjorden også i nordlig retning og ikke bare sydover. Det vil i første rekke bety et potensial for tilflytting fra befolkningstette områder rundt Oslofjorden og i mindre grad bidra til sentralisering internt i fylket.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**