Sikrer markagrensa

– Det var kjempeviktig for oss å få til et vedtak som sikrer markagrensa, slik at Huken pukkverk ikke kan utvides, sier Guro Fjellanger, bystyrerepresentant for Venstre, til Akers avis/Groruddalen. Oslo bystyre behandlet regjeringens forslag til ny markalov sist onsdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Guro Fjellanger

Foto: Sveinung Bråthen

Sammen med stemmene til SV, Ap og Rødt sikret Venstre en høringsuttalelse fra Oslo bystyre som sier at markagrensa skal ligge fast.
– Vi håper dette er et klart signal om at de samme partiene i neste runde vil bidra til at Huken pukkeverk ikke utvides, sa bystyrerepresentant og tidligere miljøvernminister Guro Fjellanger i sitt innlegg i bystyret onsdag 14. november.
Oslo Venstre er for full stans av driften i Huken pukkverk.

Selv om Venstre støtter forslaget om at det vedtas en markalov, er vi, som Høyre og Frp, skeptiske til å innskrenke det lokale selvstyret. – Vi mener kommunen skal beholde eller få utvidet sitt ansvar i forhold til Plan- og bygningsloven, og at ankeinstans først skal være Fylkesmannen og deretter Miljøverndepartementet, sier Guro Fjellanger, som er Venstres representant i miljø- og samferdselskomitéen i Oslo bystyre.

Les sak også i Akers avis/Groruddalen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**