Miriam Grov
[email protected]
[Byline-tlf]37 00 38 07
Skape liv
Daglig leder Arnfinn Gaard på Marivold Camping, bare to steinkast over vannet fra Grimstad sentrum, savner en fergeforbindelse mellom campingplassen og byen. Han har store utviklingsplaner for campingplassen, og legger ikke skjul på at han ønsker mer trafikk ut dit.
-Vi bygger ny restaurant og ønsker å skape liv her om sommeren. Bilveien ut til campingplassen er dårlig, blant annet derfor ønsker vi at fergen tilbake, sier han, og legger til:
-Flere og flere av våre gjester kommer i bobiler, og de kunne tenke seg enkel transport til byen. I tillegg er det mange andre, både turister og fastboende, som vil til byen på kvelden – uten å måtte ta drosje hele veien rundt, sier Gaard.
Han mener imidlertid, i likhet med Haga, at det aller viktigste er å gjøre skjærgården tilgjengelig for alle.
-Det er like viktig å vise skjærgården fram, som Ibsen og Hamsun. De utenlandske turistene sier de kommer til Norge for å oppleve naturen. Da må vi gjøre den tilgjengelig, sier han.
Spleiselag
Fergeforbindelsen mellom Rønnes og Grimstad sentrum ble innstilt av kommunen på slutten av 1960-tallet. Nå håper Haga og Gaard å skape liv i fergedebatten igjen.
I fylkesprogrammet sitt sier Venstre at de vil ha “et samarbeid mellom byhavnene i regionen om lokal fergedrift for å utvikle turismen og for å opprettholde bosettingen i kystområdene”.
-En ferge kan bli en turistattraksjon i seg selv. Tenk for en stemning det kan bli, sier Gaard.
-I første omgang må vi få kommunen med oss. Dette koster penger, og det mest sannsynlige er å få til et spleiselag mellom kommunen, fylkeskommunen og næringsliv. Jeg tror faktisk at en ferge kan være en lønnsom affære om sommeren, sier Haga.
-Et alternativ er om noen fiskere hadde sett at det lå noen kombinasjonsmuligheter, her, sier Gaard.
Begge to mener det bare er snakk om en liten ferge, og ikke på størrelse med “Bibben” eller “Solrik”.
Går det som Arnfinn Gaard og Øystein Haga drømmer om, kan Grimstad få egen ferge i fast rute mellom sentrum, flere holmer i skjærgården, Groos og Marivold.
-Det hadde vært en drøm. Jeg savner en slags liten “Pelle”-båt med faste avganger i Grimstad, sier Venstres Øystein Haga.
-Skjærgården er noe av det aller fineste ved Grimstad. En ting er at turistene har begrensede muligheter til å komme seg ut, men det er heller ikke alle innbyggerne i byen som har båt. En liten ferge med – la oss si fire faste avganger daglig fra midten av mai ut august – vil gjøre skjærgården tilgjengelig også for dem, sier Haga.
Skape liv
Daglig leder Arnfinn Gaard på Marivold Camping, bare to steinkast over vannet fra Grimstad sentrum, savner en fergeforbindelse mellom campingplassen og byen. Han har store utviklingsplaner for campingplassen, og legger ikke skjul på at han ønsker mer trafikk ut dit.
-Vi bygger ny restaurant og ønsker å skape liv her om sommeren. Bilveien ut til campingplassen er dårlig, blant annet derfor ønsker vi at fergen tilbake, sier han, og legger til:
-Flere og flere av våre gjester kommer i bobiler, og de kunne tenke seg enkel transport til byen. I tillegg er det mange andre, både turister og fastboende, som vil til byen på kvelden – uten å måtte ta drosje hele veien rundt, sier Gaard.
Han mener imidlertid, i likhet med Haga, at det aller viktigste er å gjøre skjærgården tilgjengelig for alle.
-Det er like viktig å vise skjærgården fram, som Ibsen og Hamsun. De utenlandske turistene sier de kommer til Norge for å oppleve naturen. Da må vi gjøre den tilgjengelig, sier han.
Spleiselag
Fergeforbindelsen mellom Rønnes og Grimstad sentrum ble innstilt av kommunen på slutten av 1960-tallet. Nå håper Haga og Gaard å skape liv i fergedebatten igjen.
I fylkesprogrammet sitt sier Venstre at de vil ha “et samarbeid mellom byhavnene i regionen om lokal fergedrift for å utvikle turismen og for å opprettholde bosettingen i kystområdene”.
-En ferge kan bli en turistattraksjon i seg selv. Tenk for en stemning det kan bli, sier Gaard.
-I første omgang må vi få kommunen med oss. Dette koster penger, og det mest sannsynlige er å få til et spleiselag mellom kommunen, fylkeskommunen og næringsliv. Jeg tror faktisk at en ferge kan være en lønnsom affære om sommeren, sier Haga.
-Et alternativ er om noen fiskere hadde sett at det lå noen kombinasjonsmuligheter, her, sier Gaard.
Begge to mener det bare er snakk om en liten ferge, og ikke på størrelse med “Bibben” eller “Solrik”.