Budsjett 2008 – Venstre satser på skole, miljø og mangfold

Rådmannen har lagt frem forslag til et stramt budsjett 2008 og økonomiplan 2008 – 2011. Venstre støtter hovedtrekkene i framleggene, men ønsker en tydeligere satsning på skole, miljø og mangfold i årene som kommer. Følgende forslag til endringer legges frem fra Venstre:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Venstres mål er at Drammen skal bli Norges beste hjemby. En by som mennesker, familier og bedrifter har lyst å flytte til. Drammen skal bli Norges enkleste by å etablere seg i for både mennesker og bedrifter. Drammen skal kjennetegnes som en åpen og inkluderende by som setter mangfoldet i sentrum.

For å nå dette målet vil Drammen Venstre i forbindelse med behandlingen av budsjettet 2008 og økonomiplan 2008 — 2011 legge ytterligere vekt på områdene skole, miljø og mangfold i forhold til Rådmannens forslag til budsjett og økonomiplan. Samtidig ønsker vi å styrke lokalpolitikernes rolle ved at gruppelederne i større grad frikjøpes til politisk aktivitet.

Drammensskolen skal bli den mest attraktive arbeidsgiveren for lærere i østlandsområdet. Som en del av dette foreslår Venstre en større satsning på innholdet i skolen og på etterutdanning av lærerne. Venstre foreslår også å starte arbeidet med å etablere en SOS barneby i Drammen. Flerbrukshall på Skoger og gratis bruk av kommunalt bad til svømmeundervisning er andre punkt i Venstres forslag.

Venstre foreslår en større satsning på miljøarbeidet i kommunen. I dette ligger oppdatering og aktivt gjennomføring av miljøhandlingsplaner, støtte til lokale miljøtiltak og opprettelsen av et kommunalt ENØK-fond.

Som et ledd i å skaffe nok næringsarealer til kunnskapsbasert næring, foreslår Venstre at arbeidet med ny reguleringsplan for Holmen og Brakerøya starter opp. Fokus skal her ligge på bevaring av dagens bedrifter samtidig som det utvikles arealer for kunnskapsbasert næring.

Venstre står for en ansvarlig økonomisk politikk, og de foreslåtte tiltakene skal finansieres innenfor de økonomiske rammene rådmannen har foreslått. En sterk satsning på skole vil etter Venstres oppfatning over tid kunne bidra til at bynes utgifter knyttet til barnevern og sosiale tjenester kan reduseres.

Innspill fra Drammen Venstre ved behandling av budsjettet 2008 og økonomiplan 2008 — 2011

Følgende endringer og tillegg foreslås inn fra Drammen Venstre:

Programområde 02 – Oppvekst

Det utredes muligheten for etablering av en SOS Barneby i Drammen tilsvarende den som nylig har åpnet i Bergen.

Programområde 04 – Byutvikling

Drammen Havn

Foto: Claus Haals

Det utarbeides en ny reguleringsplan for Holmen og Brakerøya med fokus på kunnskapsbasert næring i tillegg til dagens virksomheter.
Godsterminalen i Nybyen flyttes til en annen lokalisering.

Programområde 06 – Kultur

Bøker

Foto: M. A. Bjørkli.

Det etableres tilbud om livssynsnøytrale gravferdsrom og gravplasser/gravlunder.
Innkjøp av bøker til biblioteket styrkes med 1 mill (økes til 2 mill fra 2009).
Ordning med søndagsåpent bibliotek prøves ut: 2,0 mill.
Det settes av 0,5 mill til forprosjekt for ishall i Drammen.
Oppstart av ny flerbrukshall ved Skoger skole i 2008.
Etablering av nytt asfaltdekke ved Skoger skole.
Elever i Drammensskolen gis vederlagsfri adgang til bruk av inne- og utebadet som en del av undervisningstilbudet for kroppsøving og svømmeundervisning i skoletiden.

Programområde 07 — Ledelse, organisasjon og styring

Det interkommunale samarbeidet styrkes ytterligere innenfor rammene av Drammensregionen.
Arbeidet med Drammen som e-kommune intensiveres.
Drammen blir en FairTrade-kommune.

Programområde 08 — Miljø, kompetanse og næring

Framtida

Foto: Venstre

Miljø
Energi- og klimahandlingsplanen for Drammen revideres.
Det etableres et miljøregnskap for Drammen.
Det utarbeides en plan for miljøsertifisering av hele Drammen kommunes virksomhet innen 2011.
Opprettelsen av et kommunalt ENØK-fond utredes basert på erfaringene fra Oslo, Bergen og Trondheim.
Kr 500 000 settes av til økonomisk støtte inn i det lokale HyNor-prosjektet.
Kr 500 000 (økes til kr 1 mill. fra 2009) settes av til støtte for lokale miljøtiltak som gjennomføres i regi av enkeltpersoner, lag og foreninger.

Næring
Det utarbeides en strategi for fiberoptisk bredbåndsdekning til hele byen, og hvordan Drammen kommune kan bidra aktivt til dette.
Det utarbeides en strategi for tiltrekning av arealintensive kunnskapsbedrifter til byen.
Det utarbeides en strategi for å tiltrekke yrkesaktive barnefamilier til byen, herunder spesielt kunnskapsarbeidere som lokal arbeidskraft til byens eksisterende og fremtidige kunnskapsbedriftene.
Det utredes et forslag til etablering av næringspolitisk permanent ressursgruppe (tenketank) under bystyret, bestående av næringslivs- og kunnskapsrepresentanter med fokus på "Det nye Drammen" .

Programområde 10 — Politisk styring

Frikjøp av gruppeledere i større grad enn i dag.
Utrede innføring av byrådsmodell.

Programområde 11 — Samferdsel og fellesarealer

Målsettingene i den vedtatte "Hovedplan vei og trafikksikkerhet" følges opp.
Driftsbudsjettet for vei økes med kr 2 mill som øremerkes drift og rehabilitering av fortau.
Investeringsbudsjettet for vei økes med kr 2 mill som øremerkes oppgradering og universell utforming av bussholdeplasser på kommunale veier.

Programområde 12 — Skole

Skolenes frie driftsmidler økes.
Arbeidet med å utbedre skolene intensiveres.

Norges beste skole — en arena for inkludering og integrering av mangfoldet

I en by med ulikheter, vil den individbaserte læringen være vanskeligere å gjennomføre, enn i mer homogene miljøer. Drammen er en by med lavere utdanningsnivå og flere innvandrere sammenlignet med tilsvarende byer. Det er i tillegg mange som slutter i videregående skole og mange ungdommer som mottar sosialstønad. I et slikt heterogent miljø vil det være større fare for at lavt utdanningsnivå går i arv. Undersøkelser viser at den norske skolen bidrar til å videreføre sosiale skiller. I tillegg er det vanskelig å skille om en elev har læringsvansker eller om det er tospråklighet som hemmer eleven.

Hender

Foto: Finn Dale Iversen

For å sikre individuell læring i miljøer med mange tospråklige elever:
Kartlegge av læreres kompetanse på integrering og tospråklighet.
Etablere og følge opp handlingsplaner for å øke lærernes kompetanse innen integrering og flerkulturell forståelse.
Handlingsplaner for å formalisere foreldre-skole samarbeid med fokus på problemer knyttet til tospråklighet og kulturforskjeller
Foreldreinformasjon på flere språk.

Mangfold
For å legge til rette for mangfoldet samtidig som en motvirker bl.a mobbing:
Drammensskolen tildeles midler for etablering av et "globalt program" mot mobbing for henholdsvis barne- og ungdomstrinnet for implementering og kontinuerlig rullering i en felles innsats "hjem/skole".
Etablere et samarbeid med Landsforeningen for lesbisk og homofil frigjøring (LLH) om informasjon i skolene.

Andre tiltak
Det etableres et tilbud om elevbedrifter for alle 8. og 9. klasser.
Kompetanseår for alle lærere og skolepersonell utredes.
Drammen kommunale foreldreutvalg (DKFU) vedtas som kommunens formelle kontaktpunkt for foreldreinteresser, samt tildeles en 50 % stilling i sekretariat med tilhørende kontorfasiliteter

Programområde 14 — Vann og avløp

Båtidyll på elva

Foto: Claus Haals

Intensivere oppfølgingsarbeidene med "Vannmiljøstrategi for Drammen" og "Hovedplan for avløpstjenesten" vedtatt i 2003.
Bidra til oppfølging av tiltaksplan for forurrenset Drammensfjord.

Kontaktperson:

Asgeir Osnes