Huff a mei, NSB

“Bestillingen kunne ikke fullføres”. Har du fått meldingen før? Akkurat ferdig med hele prosessen og det eneste som gjenstår er å trykke fullfør bestilling. Da detter nettsiden ut. Får prøve igjen i morgen, tenker jeg. Det gjør jeg, og bestillingen av tur/retur billett til Oslo blir fullført, betaling blir gjort med Visa og kvittering sendt på mail. Dette er starten på en lang historie for å skaffe meg tur/retur billett med tog til Oslo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Tog

For dagen etter, kjører jeg til jernbanestasjon i Skien for å skrive ut billettene. Jeg taster inn referansenummer og telefonnummer på billettmaskinen og venter at billettene skal skrives ut. Beskjeden som kommer frem på maskinen er: " Problemer med reservasjonssystemet. Kontakt oss på telefon 815 00 888". Jeg reiser derfra med uforrettet sak, og vil prøve igjen i morgen.

Neste dag kjører jeg til Skien igjen. Nå kan det vel ikke være mer surr for å få ut to tog billetter. Men, jo. Meldingen som kommer frem på billettmaskinen også denne gang er: " Problemer med reservasjonssystemet. Kontakt oss på telefon 815 00 888". Ja, nå skal jeg jammen ringe dere tenker jeg, for slikt går ikke an. Etter å ha slått nummer og tastet de tall jeg får beskjed om, kommer det en vennlig stemme i andre enden. Jeg forklarer mitt problem om at jeg nå har kjørt to ganger fra Siljan til Skien for å skrive ut billetter som jeg har kjøpt og betalt på nett. Men at billettmaskinen bare gir melding om at dere har problemer med reservasjonssystemet. Den vennlige damen fra NSB sier: "Kan du være snill å kjøre til Porsgrunn for å skrive ut billetten der." "Hva er det du sier? Nå har jeg kjørt to ganger fra Siljan til Skien for å få ut disse billettene, og nå ber du meg også om å kjøre til Porsgrunn. Det er helt uaktuelt", svarer jeg. Hun sier: "da må du prøve en gang til før du går på toget, hvis ikke det går må du si i fra til konduktøren. Jeg noterer at du har ringt og at betalingen er godkjent. Hvis konduktøren ringer for å sjekke, vil det være i orden. Når du kommer til Oslo, kan du skrive ut billettene der". Ja, vel sier jeg og er rimelig oppgitt.

Jeg prøver for tredje gang før jeg går på toget i Skien. Feilmelding: "Problemer med reservasjonssystemet. Kontakt oss på telefon 815 00 888". Ingen av de andre som sto rundt billettmaskinen fikk skrevet ut billetten sin heller. Til og med en konduktør kom for å prøve. Så da ble løsningen å gå på toget med en post it lapp med reservasjonsnummer og telefonnummer istedenfor billett.

Toget startet og konduktøren kom. Han sa jeg måtte gå ut når vi kom til Larvik for å skrive ut billett på maskinen der, ellers kunne jeg få problemer hvis det ble kontroll. Jeg sa at dette ikke er mitt problem. Jeg har bestilt og betalt tur/retur Oslo. Det er NSB som har problem. Ikke jeg. Konduktøren så oppgitt på meg og gikk videre.

Når vi kom til Larvik og toget skulle vente 4 minutter, ville konduktøren gå ut å skrive ut billett til meg. Han kom tilbake med billetten min. Men det var bare èn billett. Jeg sa at på dette reservasjonsnummeret er et betalt for både tur/retur. "Ja, jeg så det", sa han. "Det kom frem på skjermen at du skal ankomme Skien kl. 18.33 på retur, men jeg fikk uansett bare ut denne ene billetten". Jeg spør, "hva gjør jeg da?" "Du må prøve på en billettmaskin når du kommer til Oslo ellers må du snakke med de i informasjonsskranken der", svarer han. Jeg var rimelig oppgitt, og ønsket at denne håpløse historien om å få kjøpe tog billetter snart tok en lykkelig slutt.

Når jeg ankom Oslo prøvde jeg på billettautomaten slik jeg hadde fått beskjed om av NSB. Da var beskjeden på automaten: "Det er ingen billettreservasjon på dette nummeret." Nei, vel tenkte jeg. Ikke det. Da får jeg gå inn å snakke med de som sitter i informasjonen. Det gikk heller ikke. Der var det stengt, og ingen mennesker å snakke med.

Dette var mitt siste forsøk på å reise med tog på lenge. Selv om returen var betalt til NSB, gikk veien hjem via platform 12 og Grenlandsekspressen. På bussen satt en vennlig bussjåfør som jeg kjøpte billett av, ingen maskin med kryptiske feilmeldinger. Bare en hyggelig mann.

Erlig talt NSB. Det kan da ikke være så vanskelig å få ut billetter hos dere? Med slike opplevelser velger dessverre ikke folk å reise med tog. Det går rett og slett ikke an å levere et slikt produkt hvis man ønsker å være et konkurransedyktig og reelt transportalternativ.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**