Miljø og klimapolitikk på dagsorden i Røyken

Folk er opptatt av miljø og klimapolitikk
Miljøpolitikk var en viktig sak under valgkampen og vi tror at Røykens lokalpolitikere og befolkningen vil være med å fronte saken; “Tenke globalt — handle lokalt” Dette sier Marit Kolbræk og Mary Sandal Johansen i en pressemelding til DT og RHA. De er glade over å få Øystein Dahle på besøk til Røyken.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Sammen med Daniela Torsvik inviterer de på vegne av Røyken Venstre til folkemøte 21 nov på Gamle Slemmestad Pub.
“Røyken kommune skal utarbeide en klimaplan som skal legges frem for politikerne i år” sier Mary Sandal johansen til denne siden og viser til uttalelsen fra ordfører Rune Kjølstad:
“Røyken kommune har bedt administrasjonen .. utarbeide et forslag til en klimaplan for Røyken kommune. Planen skal innholde konkrete virkemidler, både av planmessig og økonomisk art, samt virkemiddel basert på frivillig samarbeid, dialog og holdningsskapende arbeid. Videre bør planen ha en vurdering på hva som er nå-situasjonen, samt tallfesting av et fremtidig mål som virkemidlene skal kunne oppfylle"
(Rra ordfører Rune Kjølstad svar på interpellasjon fra Røyken Venstres Lasse Thue Kommunestyret 14.juni 2007, se hele interpellasjonen og svaret på denne side under Meny nyhetsarkiv 02.07.2007 Vi må ta lokalt klimaansvar)

Øystein Dahle

Foto: CICERO

*Kveldens hovedgjest og foredragsholder 21. november er Øystein Dahle og tittel på foredraget er: "Fremtiden, – en utfordring for oss alle". (Se egen plakat om folkemøtet)
Øystein Dahle har stått på i årevis for natur og miljø, særlig etter at han førtidspensjonerte seg som vise-administrerende direktør i Norske Esso.
Øystein Dahle (66) er sivilingenøren med mer enn 30 års fartstid i Esso som forlot oljeindustreien og i 1995 ble miljøverner på heltid. Han har vært styreleder i Den Norske Turistforening, Friluftslivets fellesorganisasjon, og nå i World Watch Institute. Øystein Dahle er deltids ansatt i CICERO Senter for klimaforskning.

*Hvem får Miljøprisen i 2007?

Bilde: Ole Rudtar i mot prisen på vegne av Trygve Rud. Borghild Tenden (V) overrekker prisen.

Foto: MarySandalJohansen

På samme møtet vil Røyken Venstre dele ut Miljøprisen for 6. året på rad.
Les mer om Røyken Venstres Miljøpris:
Kunstverk
Prisen er et grafisk trykk fra Røyken-kunstneren Vemund Tollefsen. Venstre har sikret seg en opsjon på disse trykkene. Trykkene er nummererte og blir rammet inn slik at det står litt om selve miljøprisen også.
Hvem som har fått prisen:
I 2002 gikk prisen til elevene ved Slemmestads Ungdomsskole for Bøbekkprosjektet; "innsats med oppryddingsarbeid i og rundt Bøbekken",
Røyken Husflidslag fikk prisen i 2003 for " lag arbeid som går på riktig ressursbruk og å ivareta husflidstradisjonene i kommunen, undervisning i skolene med mer",
Nærsnes Kystlag fikk prisen i 2004 for "levendegjøring av gammel kystkultur"
I 2005 gikk prisen til Åros Jeger-og Fiskerforening for "arbeid som er viktig for dyre- og fiskelivet i området. Foreningen har egen barne- og ungdomsgruppe"
Miljøprisen 2006 gikk til Foreningen til Ski-idrettens Fremme ved løypebas Trygve Rud. "for en fantastisk jobb som har ført til at Røyken har et av skiforeningens beste løypenett. Dette med en liten og miljøvennlig løypemaskin"

Vennlig hilsen : Marit Kolbræk (studieleder Røyken Venstre) Daniela Torsvik (Miljøpriskomiteen) og Mary Sandal Johansen (Leder Røyken Venstre)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**