Krever bedre finaniseringsordning for livslang læring

I en uttalelse fra styret krever Troms Venstre bedre finansieringsordninger for livslang læring på høyere nivå. Troms Venstre reagerer på at all utdanning på oppdrag fra bedrifter, institusjoner eller kommuner skal finansieres eksternt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Troms Venstre mener at høgskolene og universitetene må gis større ansvar og mer midler for å gjøre livslang læring på høyere nivå til et permanent tiltak. Studiefinansieringa må legges om, slik at institusjonene premieres for opplæringstilbud for voksne som ikke er definert som ordinære tilbud ved utdanningsinstitusjoner, og som primært er lagt til rette for andre enn førstegangsstudenter. Bare på den måten kan distriktene og småbyene, bedriftene og institusjonene i landet få den etter- og videreutdanningen som behøves.

Troms Venstre reagerer på at all utdanning på oppdrag fra bedrifter, institusjoner eller kommuner skal finansieres eksternt. Utdanning som med begrunnelse etterspørres av bedrifter eller institusjoner vil til sitt formål være like viktig for nasjonalproduktet som annen utdanning. Staten bør derfor i langt større grad dekke etterspurt utdanning samt merutgiftene ved desentralisert utdanning.

Desentralisert utdanning vil bidra til å styrke bosetting og etableringer utenfor byene og gi livskraftige lokalsamfunn. Det er spesielt viktig at etablerte voksne får praktiske og økonomiske muligheter til å øke kompetansen der de arbeider og bor. For mange av disse vil alternativet være ingen utdanning.

-Livslang utdanning vil bli absolutt nødvendig for alle og alle må ha tilgang, uttrykte OECD allerede i 1996. Det er fortsatt en lang vei å gå for mange land. Norge har råd, men har ennå ikke permanente ordninger som fremmer kontinuerlig kompetanseutvikling for alle, slik det moderne samfunnet krever, mener Troms Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**