Maktdemonstrasjon av Ap og Frp

I det konstituerende kommunestyremøtet i Hurum ble opposisjonen møtt med en maktdemonstrasjon av dimensjoner. Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet stemte som en blokk og det var tydelig at partipisken hadde virket. Det hele toppet seg da leder og nestleder av Kontrollutvalget skulle velges.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Frp og Ap stilte fellesliste og foreslo Gro Gjertsen (Frp) som leder og Konrad Mehus (AP) som nestleder. En vantro opposisjon trodde knapt sine egne ører og protesterte på det sterkeste på dette bruddet på sedvane. Det er vanlig i norske kommuner at det største opposisjonspartiet har leder av Kontrollutvalget. Men Ap og Frp nektet å lytte til motforestillingene i debatten som fulgte og opprettholdt sine kandidater.

Man kom så til votering: Motkandidater fra opposisjonen ble nedstemt av disiplinerte Ap og Frp representanter som stemte i blokk som de var blitt instruert. Ap og Frp fikk dermed leder og nestleder også i Kontrollutvalget – som de gjorde i alle andre utvalg i Hurum Kommune. De blir nå sittende og kontrollere seg selv. Dette til stor harme for opposisjonen.

Les hva Røyken og Hurums Avis skriver om saken

Opposisjonen ba om følgende protokolltilførsel i saken:

Protokolltilførsel i saksnr. 83/07 vedrørende valg av leder og nestleder i Kontrollutvalget 2007 — 2011.

Det er sedvane i norske kommuner, inklusiv Hurum Kommune, at det største opposisjonspartiet har leder i Kontrollutvalget. Ved at Ap og Frp besetter både leder og nestleder er resultatet at flertallspartiene kontrollerer seg selv. Dette bryter med en sunn tradisjon om at opposisjonen får lederen av Kontrollutvalget.

Hurum Høyre — Rune Abrahamsen
Hurum Venstre — Marianne Arctander