Kommuneøkonomi på sparebluss

Stavanger kommune skal spare penger – 30 millioner i 2008 og hele 95 mill i 2010. Det er nesten ikke til å tro at vi skal gjennom nye år med kutt. Den rødgrønne regjeringen har lovet oss gull og grønne skoger, men i Stavanger kommer medaljens bakside fram. Omlegging av selskapsskatten over natten og økte renter på lån er hovedforklaringen på at vi ikke får nok penger i kassen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Rådmannen har ikke sagt hvordan vi skal redusere i budsjettet, men anviser at levekår og oppvekst skal ta 26 mill av de 30 totalt.

Venstre skal ha budsjettsamling neste helg på Viste hotell hvor vi skal utarbeide vår budsjettnotat med saker som vi skal ta med inn i budsjettsamarbeidet med H, Krf., Ap, Sp og PP. Fellesbudsjett skal presenteres 15. november i formannskapet.

Det blir en underlig budsjettprosess i år: vi starter med minus 30 mill noe som gir oss mindre handlingsrom på år og dag.

Budsjettet viser forøvrig også en rekke driftspåplusninger tilsvarende 99 mill. Kanskje er det naturlig å se nærmere på nettopp denne listen med tanke på å saldere budsjettet. Det vil bety at vi opprettholder dagens omfang og kvalitet i tjenestetilbudet. Det er rådmannens mål – det vil være målet for sekspartisamarbeidet for budsjett 2008.

Men selvsagt skulle det vært slik at vi nå kunne plusse på budsjettet med noen millioner kroner, men jeg er redd vi kan se langt etter det takket være at de rødgrønne har tuklet med økonomigrunnlaget vårt!

Per A. Thorbjørnsen
gruppeleder

Ps 1 Skulle du ha kommentarer til budsjettet som du vil dele med Venstre er det bare å skrive til [email protected].

Ps. 2 Den 24. oktober er det mulig for organisasjoner og lag å legge fram synspukter for de seks samarbeidende budsjettpartiene fra kl. 1500 i Kultkafeen på Sølvberget. Dersom du/dere er interessert er det bare å melde seg på til [email protected] innen tirsdag.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**