Ta på sko – spar CO2

Torsdag 18. oktober er det “Gå til skolen-dag”, og et nytt kommunestyre skal ta plass i Kragerø!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Sko

Da passer det fint å oppfordre alle nye og gamle politikere med avstandsradius til sentrum rundt tre km, å gå eller sykle til Rådhuset denne kvelden. Med respekt for framtida og i solidaritet med barn og unge, viser vi dette konkret ved “å gå eller sykle til vår politiske gjerning” denne kvelden. Kanskje dette blir et av mange skritt i en forpliktende klimaplan for Kragerø kommune?

Gå til skolen-dagen — og helst alle andre dager også er en invitasjon fra Miljøagentene og Grønn Hverdag.

Bilkjøring bidrar vesentlige til CO2-utslippene. Barna viser at vi kan gjøre noe når de knyter på seg skoene og sier nei til å sitte på med mor og far. I fjor rapporterte 40.000 barn at de gikk til skolen 18. oktober. Målet for årets “Gå til skolen-dag” er å slå fjorårets rekord! I løpet av oktober tar flere millioner skolebarn over hele verden på seg skoene for å markere en internasjonal begivenhet. “Gå til skolen-dagen” markeres i mer enn 30 land. I Norge har vi satt datoen til torsdag 18. oktober.

Tre gode grunner til å gå til skolen:

Det er miljøvennlig

Det er moro

Du får frisk luft og blir sprek

Vi inviterer skolene til å markere “Gå til skolen-dagen” 18. oktober. Vi vil gjerne vite hvor mange elever som gikk til skolen. Læreren i hver klasse kan fylle ut et registreringsskjema og sende til oss på e-post. Vi trekker ut en klasse som får en fin premie for god innsats. Kanskje blir vinneren en klasse fra akkurat deres skole?

Med optimistiske hilsen

Solfrid Rui Slettebakken