Sentrum lever!

Mange har hevdet at sentrum er dødt nå som KrF har bundet seg opp til Høyre og FrP, og Senterpartiet samarbeider med AP og SV, men på dagens fylkesting markerte Venstre tydelig at det politiske sentrum fremdeles lever i beste velgående.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Harald Hove 3

Foto: Kari Østervold Toft

Under valget av fylkesordfører og varaordfører stemte partiet på sentrumskandidatene til de to fraksjonene, Torill Selsvold Nyborg (KrF) og Magnar Lussand (SP), for å sette fokus på sentrums viktighet også på fylkestinget. – Det var tidligere vanlig praksis at sentrumspartiene samarbeidet seg imellom først, før man deretter samlet støttet et annet alternativ, forteller Harald Hove, gruppeleder for fylkestingsgruppen. – Dette gikk KrF uanmeldt bort fra etter valget i 2003, der de bestemte seg for å samarbeide med Høyre og FrP. Det samme har de i år, samtidig som Senterpartiet samarbeider med sine regjeringsparti-kolleger. Dermed er Venstre det eneste genuine sentrumspartiet igjen, påpeker Hove.

Ved dagens konstituering ble også Harald Hove valgt inn i fylkesutvalget, der han alt har sittet de siste fire årene. – Som eneste representant uten tilhørelse blandt de to fraksjonene, blir det en utfordring, smiler Hove. – Men Venstre skal jobbe for satsing på veisikring og bedre framkommelighet for bussen, en kunnskapsrik kompetanseskole, og for å markere at det liberale sentrum lever i beste velgående, forsikrer han.

De forskjellige utvalgene blir konstituert på neste fylkesting, 6. november.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**