Skeptisk til skolesammenslåinger

meningsinnlegg fra Nordland unge venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Nordland Unge Venstres årsmøte ser med skepsis på de sammenslåingene som er blitt gjort rundt i fylket. Det er blitt vanskeligere å få kontakt med skole og ledelse, samt at det har blitt en toppledelse som gir mindre kontroll og styring til de enkelte skolene.

Vi mener at de økonomiske motivene som fylket har brukt for sammenslåingene ikke holder mål da rådgiverstillinger, undervisning og lærerstillinger må se seg utsatt for disse sammenslåingene gjennom kutt i økonomien.

Farger, kreativ

Foto: Microsoft

Vi mener også at elever har blitt utelatt i altfor stor grad i sammenslåingprosessene som har foregått, og mener at noen skoler ikke har fulgt opplæringsloven når det kommer til følgende: Opplæringsloven §9a-5 andre ledds første setning “Elevane kan møte med inntil to skolemiljørepresentantar i arbeidsmiljøutvalet eller anna samarbeidsorgan der eit slikt er oppretta ved skolen i samsvar med arbeidsmiljøloven kapittel 7, når dette behandlar spørsmål som vedkjem skolemiljøet for elevane.” Opplæringsloven §9a-6 første ledds første setning “Samarbeidsutvalet, skoleutvalet, skolemiljøutvalet og dessutan elevrådet og foreldrerådet skal haldast løpande underretta om alle tilhøve – deriblant hendingar, planar og vedtak – som har vesentleg betydning for skolemiljøet.”

Fylkeskommunen og skolene må ta ansvar for de endringer og lovbrudd som har skjedd, og utarbeide et fylkespolitisk vedtak som i større grad ivaretar elevenes og andre parters rettigheter.

Eskil Furunes,

fylkesleder Nordland UV