Kjønnskrøll i Aust Agder Blad?

Under overskriften “Kjønnsproblemer for Høyre” kan det i Aust Agder Blad se ut som om valg av nytt formannskap i Risør skaper problemer for Høyre, noe som ikke er tilfelle.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Wenches georginer - 6

Som de alle fleste vet er det ikke krav om kjønnskvotering til Formannskapet ut over det som er mulig å få til i forhold til de enkelte partiers representasjon i bystyre. Dette i motsetning til alle øvrige utvalg hvor det skal være 40 % dekning av det ene kjønn – det være seg kvinne eller mann.

Etter innstilling fra administrasjon vedtok Risør Bystyre tidligere i år å overføre planutvalget fra Hovedutvalg for tekniske tjenester til Formannskapet uten at det da ble antydet noe om at regler om kjønnskvotering til utvalg kunne medføre problemer.

Etter valget i september fikk Venstre fire menn i bystyre, RV fikk 1 kvinne og 3 menn, mens Høyre fikk 1 kvinne og 5 menn. Dette er ikke noe problem for valg til formannskapet da det her kun er krav om kjønnskvotering så langt det er mulig blant bystyremedlemmene.

Problemet kommer først når Formannskapet skal fungere som planutvalg, hvor det er et absolutt krav at listene som legges til grunn for valg av planutvalg skal inneholde minst 40 % kjønnskvotering. I Risør er dette umulig for tre av partiene som naturlig stiller lister til formannskapet og dermed også til planutvalget. Høyre, RV og Venstre har ingen muligheter til å stille med to menn og to kvinner på listene de leverer og dermed er formannskapet faktisk ekskludert fra å være planutvalg.

Paradoksalt nok er det mulig å velge tilbakeføre planutvalget til Hovedutvalg for tekniske tjenester eller opprette ett eget planutvalg med 7 representanter uten at det blir 40 % kjønnskvotering si selve utvalget. Det skyldes rett og slett det faktum at det kun er krav om at listene som fremmes fra de ulike partier inneholder 40% kjønnskvotering, noe som enkelt oppfylles da en her kan velge listekandidater utenom bystyret.

Så enkelt og vanskelig er det, og det har altså ingen verdens ting å gjøre med Høyre eller flertallskonstellasjon for den del å gjøre. Det har heller ikke noe med om det er mulig, eller vilje til å velge inn 3 kvinner i formannskapet, men enkelt og greit en konsekvens av velgernes valg ved kommunestyrevalget i september!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**