Hvor ble det av bedre vilkår for idretten?

I valgkampen lovte samtlige partier unntatt Venstre momsfritak for idrettsanlegg som blir bygd av idrettslagene. Det framlagte statsbudsjettet inneholder imidlertid ingenting om dette. Med dette har vi fått det første løftebruddet fra de rødgrønne i Trondheim, slår Jon Gunnes (bildet) fast i et leserinnlegg i Adresseavisen den 11. oktober. Hele innlegget kan du lese her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

VK-åpning Jon

I valgkampen fokuserte Adresseavisen på hvordan vilkårene for idretten var i Trondheim. Det var særlig anleggene som var alt for dårlig. Men bedring kunne være i sikte. Samtlige partier unntatt Venstre lovte momsfritak for idrettsanlegg som blir bygd av idrettslagene. Vi i Trondheim Venstre er også for bedre vilkår for idretten, men vi vet at dette er et rikspolitisk område og var usikker på om Venstre ville foreslå momsfritak. Men dere skal vite at vi nå jobber meget sterkt for at idretten skal få bedre anlegg gjennom påvirkning av Venstre på Stortinget og lokale myndigheter.

Men Arbeiderpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Senterpartiet i Trondheim har ikke fått gjennomslag inn mot sentrale politikere. Bråkjekt svarte de at momsfritak skulle ordnes av Trond Giske og Kristin Halvorsen når Venstre spurte forsiktig om dette var klarert. "Dette er valgkamp!" var et av svarene jeg fikk. "Vi skal snakke med dem" var et annet.

Men Statsbudsjettet inneholder ingenting om dette. Velgerne, idrettsledere og alle barn og ungdom som vil ha flere og bedre fotballbaner, hoppbakker og håndballhaller er lurt igjen.

Jeg vet at det går å trikse og mikse med regelverket for å oppnå lavere byggekostnad på et idrettsanlegg. Ikke fordi finansdepartementet vil det, men fordi høyesterett har fastslått at idrettslag som sjonglerer mellom kommersielle og idrettslige formål kan spare noe moms. Finansdepartementet skal nå tette disse hullene og da får idretten ennå dårligere vilkår. Kjære velger: Første valgløfte fra de rødgrønne er brutt.

Jon Gunnes
Gruppeleder for Venstre i Trondheim bystyre