Leserinnlegg Røyken og Hurum Avis 15.10.07: Etterrettelige Ap — i Drammen

Det var med stor interesse jeg leste stortingsrepresentant og leder av Drammen Arbeiderparti Torgeir Micaelsen sitt leserinnlegg i Drammens Tidende 4.oktober. Micaelsen skriver under tittelen: Nei til valgsamarbeid med Frp. I innlegget forklarer han hvorfor det aldri var aktuelt med et samarbeid mellom Ap og Frp i Drammen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Han skriver: "…Drammen Arbeiderparti er stolt over at vi ikke falt for fristelsen det kunne være å inngå valgteknisk samarbeid med Frp. Et slikt samarbeid kunne gitt oss ordfører og noen andre sentrale maktposisjoner i Drammen. Hvorfor vi sa nei til dèt? Jo, fordi Drammen Arbeiderparti skal være et tydelig parti. Våre velgere skal være sikre på at en stemme til Arbeiderpartiet ikke skal hjelpe Frp til maktposisjoner i Drammen kommune…"

Micaelsen og Drammen Arbeiderparti selger ikke sjela si for en porsjon makt. Dette står i sterk kontrast til deres partikollega i Hurum, Anne-Hilde Rese. For henne veide ordførervervet tyngre enn løftene hun gav til velgerne sine i valgkampen. Reaksjonene fra trofaste arbeiderpartifolk har heller ikke latt vente på seg. Mange negative ytringer er kommet fram i media og trofaste partimedlemmer melder seg ut i protest.

For Hurum Arbeiderparti er det tydeligvis ikke viktig å være tydelig overfor sine velgere. I Hurum er en stemme til Arbeiderpartiet en stemme til Fremskrittspartiet. I Hurum er det posisjoner som gjelder, ikke muligheten til å gjennomføre politikken. Det blir jo unektelig litt spesielt når Ap skal legge fram sitt budsjettforslag i et kommunestyre med ikke-sosialistisk flertall. Var det noen som snakket om en stødig hånd på rattet? Opposisjonen er i alle fall beredt til å ta ansvar for å få vedtatt et ansvarlig budsjett til beste for kommunens innbyggere.

Jeg berømmer Drammen Ap for deres integritet og etterrettelighet i forholdet til sine velgere. En ting er sikkert: Arbeiderpartivelgere i Drammen har det mye lettere enn velgerne i Hurum; de vet hva de får når de stemmer Ap.

Gunn-Torill Homme Mathisen, leder Hurum Venstre

Foto: Finn Dale Iversen

Gunn-Torill Homme Mathisen
leder Hurum Venstre

Leserinnlegget stod også i Drammens Tidende 17.10.07, da under tittelen: Ap i Drammen og Hurum. Valgsamarbeid.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**