Historisk valg i Buskerud: Venstre fikk fylkesvaraordførervervet

Runolv Stegane (V) ble i dag valgt til ny fylkesvaraordfører i Buskerud. Han overtar vervet fra Nils P. Undebakke (Sp). -Det var et veldig spennende valg. Nå er jeg veldig glad for at båten bar, og at jeg med en stemmes overvekt blei fylkesvararordfører, sier Runolv Stegane.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Valgbilde

Foto: Knut Arne Jenssen

Runolv Stegane, Venstres frontfigur i Sigdal og organisasjonssjef i Venstre sentralt, blei tirsdag valgt til fylkesvaraordfører i Buskerud. Roger Ryberg fra Ap vart med samme knappe margin valgt til fylkesordfører. Det er første gang i Norge siden 70-tallet at Venstre når opp til et slikt verv i fylkespolitikken.

Stegane som siden 1994 har jobbet med oppbygging av Venstres organisasjon på landsplan, permitteres nå fra sin jobb som organisasjonssjef i Venstre. Han får likevel en travel tid de kommende fire år. I tillegg til å være fylkesvaraordfører, vil han trolig fortsatt bekle varaordførervervet i hjemkommunen. Kommunestyret i Sigdal konstitueres torsdag og det er på det nærmeste avklart at Stegane blir varaordfører også i Sigdal.

Det var en tett stemning i fylkestingssalen tirsdag. Den minste feil fra en av representanten kunne ha satt både Venstre og Stegane på sidelinjen. Men samarbeidspartia Ap, SV, Sp og V fikk med en stemmes overvekt flertall både ved valg til fylkesutvalget og ved valg av ordfører og varaordfører.

Les mer på Buskerud Venstres nettside

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**