Hummerfestivalen gav mersmak

Hummeren blir ikke totalfredet, men økte strafferammer og mer fokus på oppsyn og fredningsbestemmelser skal sikre hummerens levekår også i fremtiden, var konklusjonen etter den første hummerfestivalen i Risør.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Hummerfangst 1972

Kultur er så mangt, og for mang en yrkes- og hobbyfisker er hummerfisket fullt på høyde med alle andre kulturbegivenheter. Betydningen av det utvidede kulturbegrepet var da også satt i høysetet da Norges første hummerfestival så dagens lys i Risør denne helgen. Værgudene og de besøkende viste seg alle fra sin aller beste side, og hovedpersonen stilte også velvillig opp i det arrangerte prøvefisket innenfor fredningssonen i Risør havn.

Som tilskuere og deltakere i Hummerfestivalen håper vi festivalen ikke blir den siste, men den første i en lang rekke hummerfestivaler i Risør. Vi takker initiativtakerne, og ønsker dem velkommen tilbake neste år, og vi stiller mer enn gjerne opp som hjelpere om det trengs!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**