Venstres valg

Venstre får kraftig kritikk for å ha inngått samarbeid med SV, Ap, KrF og Sp etter at vi før valget lovet å jobbe for et bredt borgerlig flertall. Det er forståelig. Men faktum er at det ikke er flertall for et borgerlig styre i Skedsmo. Uavhengig av hva Venstre gjør, er det flertall for et rødgrønt samarbeid i kommunestyret.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Av Boye Bjerkholt

Boye Bjerkholt

Foto: Venstre

Med det som bakteppe, handlet ikke valget for Venstre om vi skulle danne flertallssamarbeid med høyresiden eller venstresiden. Valget for Venstre var om vi skulle gå inn og påvirke eller om vi skulle stå utenfor. Vi valgte det første. Venstre valgte å inngå samarbeid med et flertall bestående av SV, Ap, KrF og Sp om en avgrenset politisk plattform og fordeling av posisjoner, og det gjorde vi fordi det var bedre enn alternativet vi sto overfor. På utsiden kunne vi holdt fanen høyt, men det er på innsiden vi faktisk kan gjøre en forskjell.

Den politiske plattformen som Skedsmo skal styres etter de neste fire årene, legger grunnlaget for Skedsmo som et miljøfyrtårn. Venstre har fått gjennomslag for at det skal utarbeides en klimahandlingsplan med klare mål for reduksjon av kommunens klimagassutslipp, og med konkrete tiltak for hvordan dette skal oppnås. Det skal lages et opplegg for kommunalt klimaregnskap, avfallshåndteringen skal endres radikalt slik at Skedsmo kommer helt i front, det skal settes i gang tiltak for å rense Nitelva og Leira, og ravineområdene i kommunen skal vernes. Dette sa vi i valgkampen at vi skulle jobbe for, og nå leverer vi.

Venstre gikk til valg på å styrke kvaliteten i Skedsmo-skolen. Vi har fått gjennomslag for satsing på økt lærertetthet, kompetanseheving og styrking av etterutdanningstilbudet til lærerne. Vi lovet ny skole på Asak, og det kommer også.

Vi har også fått gjennomslag på mange andre områder, blant annet innen kultur og barn og unge. Selv på eiendomsskatten har Venstre vunnet en halv seier. Venstre gikk til valg på å fjerne den innen 2011. Om to år kommer den opp til ny vurdering, og da skal Venstre stå på for at du skal slippe å betale eiendomsskatt f.o.m. 2010.

Dette er bare noe av innholdet i den politiske plattformen som Venstre har vært med å forhandle fram sammen med de fire andre partiene i flertallskonstellasjonen. Venstres to representanter i kommunestyret kommer til å stå på for at vi skal få gjennomslag for det programmet som vi gikk til valg på. Men et parti med 3,9 prosent av stemmene bak seg, må også forholde seg til at kompromisser er en nødvendighet.

Gjennom å være en del av flertallet, får Venstre gjennomslag for mange viktige saker. For Venstre var det derfor avgjørende å gjøre felles sak med de andre sentrumspartiene. Hver for seg er de tre sentrumspartiene små, men et samlet sentrum er et sterkt sentrum. Veien til flertall de neste fire årene går gjennom sentrum. Ingen kan få alt, men Venstres velgere skal få mye igjen for stemmen sin.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**