Historisk samarbeid i Ringerike. Helge Stiksrud felles gruppeleder

Samarbeidsavtalen mellom Arbeiderpartiet, Høyre, Venstre og Kristelig Folkeparti i Ringerike kommune etter valget er nå konkretisert. Partiene har i fellesskap blitt enige om fordeling av viktige posisjoner. Ringerike Venstre hadde 3. oktober et møte hvor alle tilstedeværende Venstrerepresentanter var ett hundreprosent enige om samarbeidsavtalen, som har blitt forhandlet fram var en meget god avtale. En avtale som også tar gode hensyn til Ringerike Venstres valgprogram.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Formannskapet skal bestå av 11 medlemmer hvor Ap får 3, Høyre 2, Venstre og Krf en representant hver. Komiteen for Oppvekst og kultur ledes av Arnfinn Baksvær (Ap), med Ole-Gunnar Øhren (V) som nest nestleder. Dag Håkon Henriksen (H) skal lede komiteen for for Helse, omsorg og velferd med Jorun Askilsrud (Krf) som nestleder og komiteen for Miljø og arealforvaltning skal ledes av Asbjørn Holth (Ap). Her blir Arne Broberg (H) nestleder.
Helge Stiksrud (V) blir felles gruppeleder, en oppgave som han ser fram til med stor ærefrykt og glede. Helge Stiksrud mener at Venstres politiske plattform i sentrum kan være limet mellom Arbeiderpartiet og Høyre.

-Partene er nå blitt enige om målene for samarbeidet. Hovedmålet er å utvikle en sunn kommuneøkonomi med godt overskudd. Dette er avgjørende for kommunens mulighet til å utvikle tjenester og fonye anlegg i takt med nye krav og forventninger. Fylkesmannens råd og veiledning skal være utgangspunkt og budsjettet skal lages ut fra god kommunal forretningsskikk, sier påtroppende ordfører Kjell B. Hansen (Ap).
Dette betyr blant annet at det kun skal foretas driftsnødvendige investeringer som følge av endringer i kommunens strukturer.
Tyngre investeringer utsettes til økonomien tillater det.

Det er nødvendig med endringer innenfor skolesektoren. Dette gjelder både struktur og skoleadministrasjon, fastlår Hansen.

2015 -planen innenfor pleie og omsorglegges til grunn for utviklingen innenfor dette området.

Srbeidet med en konkret miljø og klimaplan startes opp 1. januar 2008.
Nye boligområder / større anlegg innenfor Hønefoss by skal tilrettelegges for vannbåren varme / fjernvarme.
Av hensyn til miljø og klima vil partiene foreta en grundig vurdering av alternative løsninger for ny veigjennomføring i Hønefoss. De løsninger som blir valgt må sees både i en kortsiktig og langsiktig perspektiv og i sammenheng med med Nasjonal Transportplan (NTP).

Partene er enig om å utarbeide en konkret handlingsplan for utvikling av kulturlivet i RIngerike innen sommeren 2008. Dette skal skje i samarbeid med kulturliv og næringsliv.
Det er også enighet om å sikre ferdigstillelse og drift av Ringerike kultursenter.

Innen sommeren 2008 skal det i samarbeid med næringslivet utarbeides en konkret målrettet plan for næringsutvikling i Ringerike. Kommunens rolle skal være en aktiv, inviterende og løsningsorientert medspilller som serviceorgan og tilrettelegger.

For å trekke flere innbyggere til kommunen og styrke omdømme blant innbyggerne, skal det innen første halvår 2008 utarbeides profilerings- og omdømmeplan. Planen skal utarbeides i samråd med eksterne rådgivere og skal inneholde målrettede kampanjer og tiltak for perioden 2008-11.

I samråd med eksterne rådgivere vurderes og fastlegges administrativ struktur slik at denne i størst mulig grad er tilpasset den politiske struktur. Arbeidet med dette startes opp innen utgangen av første kvartal 2008.

Det er viktig at Ringerike kommunestyre taler med en stemme for å oppnå resultater i større saker.
Det kan være avgjørende overfor Buskerud fylke og offentlige myndigheter på riksplan at politikere fra Ringerike utøver et enhetlig press overfor de respektive partiers representanter i andre fora.
På denne måten kan vi komme på prioriteringslistene ved tildeling av offentlige midler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**