I Hovedplanen for Sykkelbyen Sandefjord velges sykkelfelt som løsning for de fleste av de nye strekningene som etter hvert skal bygges ut. Vesterøyveien/Framnesveien er et unntak fra dette, her foreslår administrasjonen (og Statens vegvesen) at det skal bygges separat sykkelvei. Sandefjord Venstre arbeider for at sykkelfelt skal benyttes som løsning også i Vesterøyveien/Framnesveien fordi:
* vi (og mange andre som er opptatt av å legge til rette for mer sykling) mener at sykkelfelt totalt sett gir bedre løsninger enn egne sykkelfelt i sentrum og bynære områder.
* løsninger med sykkelfelt er mindre arealkrevende enn de løsningene Statens vegvesen har skissert med separat sykkelvei – og det dermed er mulig å spare bl.a Gokstad kystlags verkstedbygning.
* mindre arealkrevende løsninger også vil bli rimeligere og enklere å gjennomføre.
Les artikkelen i Sandefjords blad
Statens vegvesen anbefaler sykkelfelt på veier med trafikkvolum som det Framnesveien vil få etter at området er ferdig utbygd.