Politiske flyktninger fra Iran demonstrerte lørdag i Arendal for å åpne folks øyne for grusomhetene

(fra www.agderposten.no, – Frank Johannessen)De kjemper for et demokratisk hjemland der folk ikke skal blir gravd halvveis ned i bakken og steinet, et land uten tortur, der man ikke har offentlige henrettelser og et land der kvinner er likeverdige med menn. Iranerne i Arendal håper å åpne øynene til folk for at Iran trenger internasjonal hjelp.
-Vi håper det norske folk vil lytte med hjertet, for å forstå hvor grusomt folket i Iran har det. Vi må kaste mullahene ut av Iran, sier Kamal Khoshnood.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Irandemonstrasjon

Foto: Frank Johannessen, Agderposten/TV

På bildet: Jan Kløvstad holder tale for eksiliranere på Kanalplassen i Arendal.

På Kanalplassen lørdag hadde han og meddemonstrantene lagt ut store plakater som dokumenterer alvorlige brudd på menneskerettighetene i landet der Sharia-lovene gjelder.
-Vi må vise vår støtte til folket i Iran og skape en solid politisk plattform som kan jobbe mot regimet i Iran, sier Khoshnood.
Han fikk lørdag støtte fra Arbeiderpartiets Yngvar Langås, SVs Hayette Mahmoud og Venstres Jan Kløvstad.
Alle tre lovte å gi sin støtte til folkets kamp mot myndighetenes tortur.
De fremmøtte Iranerne satte stor pris på støtten fra politikerne, og kaller det et steg i riktig retning.

….. I sin tale viste Jan Kløvstad til støtten eksiliranerne får fra blant andre den britiske parlamentarikeren og leder av EU-parlamentet, Russel Johnston, Liberal Democrats, som Venstre i Norge har samarbeidet nært med i mange år. Han gratulerte den demokratiske opposisjonen med Nobelprisen til Shirin Ebadi i 2003, og lovet å følge opp den støtta Venstre gir også gjennom sin medlem Anne Margrethe Larsen i Stortingets utenrikskomite.

Jan Kløvstad viste til den lovende demokratiske utviklinga i et liberalt Iran tidlig på 1950-tallet, den harde undertrykkinga under den USA-støtta sjahen (utførlig skildret i den polske forfatteren Ryszard Kapuscinskis bok “Sjahen”) og den fundamentalistiske revolusjonen under Ayatollah Khomeini i 1979. Etter Khomeinis maktovertakelse er Iran en terrorstat, med steining av kvinner, henging av politiske motstandere og drap som en tragisk del av hverdagen.

For mer informasjon, se www.ncc-iran.org

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**