Venstres bystyregruppe

Med et valgresultat på 4 prosent, økte Venstre sin representasjon i Trondheim bystyre fra to til tre representanter etter lokalvalget i 2007, som som også førte til at vi fikk en plass i formannskapet. Bystyregruppa består av Jon Gunnes (bildet), Guri Melby og Erling Moe.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Portrett Jon Gunnes

– Venstre gjorde et godt valg i Trondheim, og greide på tross av manglende oppslutning rundt det borgerlige alternativet å øke antall mandater i bystyret. Dette gjør at vi kan få mer innflytelse, og dermed at vi kan få gjennomført mer venstrepolitikk enn tidligere, selv om vi fortsatt sitter i opposisjon, sier gruppeleder for Venstre, Jon Gunnes.

Bystyregruppa har åpne gruppemøter i forkant av bystyremøtene, disse avholdes alltid den nærmeste mandagen kl 1800 på rådhuset i Trondheim. – For oss er det viktig å få innspill fra våre medlemmer, og gjerne også andre som har sterke meninger om en sak, så vi legger stor vekt på at disse møtene skal være åpne, sier Gunnes.

Under følger en kort presentasjon av vår gruppe:

Jon Gunnes
Jon Gunnes er Venstres nye gruppeleder i bystyret i Trondheim. Jon er en ekte liberaler som har et brennende engasjement for enkeltmennesket. Han er 53 år og er bosatt på Byåsen sammen med kone og tre barn. Han er som kommunalråd heltidspolitiker, og har derfor permisjon fra jobben i Powel. I arbeidslivet har det vært vannkraften og dermed energi- og databransjen som har vært hans levebrød i 28 år. Engasjementet i nærmiljøet er stort.

Jon elsker Trondheim og vil bidra til:
· Byplanlegging for miljøets skyld!
· Oppvekstvilkår for barn og ungdom med fokus på dem som trenger litt ekstra hjelp.
· Eldrepolitikk med gode hjelpetiltak for alle som trenger det.
· Kunnskapsbyen må befeste sin stilling. Nye bedrifter skal realisere ideene.
· Kultur og idrett skal blomstre som aldri før.

Guri Melby

Guri Melby er medlem av Trondheim bystyre, men har på tross av sin unge alder lang erfaring fra lokalpolitikken. Hun satt i kommunestyret i Orkdal fra 1999 til 2007, og i formannskapet fra 2003 til 2007.

Guri Melby

Foto: Cathrine D. Hagen

Guri Melby er utdanna lektor og master i nordisk fra NTNU, og jobber i dag som norsklektor ved lærerutdanninga på HiST. Hun er 29 år og bor på Øya i Trondheim. Hun sitter i Venstres landsstyre og er styremedlem i fylkeslaget. Hun var førstekandidat for Venstre i Sør-Trøndelag i stortingsvalget både i 2005 og 2009, og var nære på å sikre seg plass på Stortinget.

Guri er opptatt av:

For at Trondheim skal bli en grønnere by, er det viktig at vi får et større Venstre i bystyret som kan kjempe for en bedre kollektivtrafikk, flere grønne og levende byrom, føre en arealpolitikk som setter hensynet til miljøet først, og ikke minst respektere markagrensa.

Som lektor er jeg naturligvis også svært opptatt av skolepolitikk. Og jeg er helt sikker på at om vi skal få til å ungene den skolen de fortjener, må vi satse på min egen yrkesgruppe: lærerne. Helt avgjørende for å nå målet om en bedre skole, er at lærerne som skal utføre jobben er motiverte, kompetente og trygge voksne.

Jeg ønsker også å gjøre det lettere for folk å oppsøke kunnskap og kultur selv, gjennom å innføre gratis inngang ved flere museer i Trondheim, og få flere søndagsåpne bibliotek, ikke bare i Midtbyen, men også andre steder i byen.

Erling Moe

Erling Moe er 52 år, avdelingsdirektør i Domstoladministrasjonen og bor på Rosenborg i Trondheim.
Han har vært lektor i videregående skole i Trondheim, både i offentlig og privat skole. Han har også vært rektor ved Sonans Privatgymnas i Trondheim. Erling har lang erfaring fra politikken, han vært medlem av fylkestinget i Sør-Trøndelag, og hatt mange verv i Venstre, blant annet som medlem av Venstres sentralstyre. I inneværende periode er han vararepresentant til bystyret.

Erling er opptatt av:

Han er spesielt opptatt av skolepolitikk, og at kvaliteten i skolen blant annet skal sikres gjennom etterutdanning for lærere slik at lærerne skal ha et faglig høyt nivå og være oppdatert.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**