Klimapolitisk omlegging krever Venstre

Vi har mistet mange år i klimapolitikken fordi politikere i Norge og verden ikke har tatt advarslene på alvor. Derfor vil Venstre ha en forpliktende klimapolitikk i dag. I inneværende periode, da Venstre kom i posisjon, fikk vi endelig gjennomslag for bl.a. et omfattende energieffektiviseringsprogram som årlig sparer kommunen for millioner og gir store miljøgevinster! Asker er i ferd med å bli en foregangskommune.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

I neste periode vil Venstre gå i bresjen for å utvikle en ambisiøs klimaplan for Asker kommune. Vi må ha som mål å kutte minst 30 prosent av utslippene innen 2020. Det er blitt tverrpolitisk enighet om at noe må gjøres. Venstre er glade for at flere nå er med, og vi vet hvor veien videre må gå. Derfor trenger vi din støtte i valget.

Den største utfordringen i Asker er veitrafikken, som står for 59 prosent av utslippene i kommunen. Vi vil legge til rette for en bedre kollektivtrafikk. Flaskehalsen mellom Lysaker og Skøyen stasjon må snarest mulig bli utbedret slik at får utnyttet effekten av det nye dobbeltsporet. Vi må få flere innfartsparkeringsplasser ved bl.a. Asker stasjon ved å legge lokk over parkeringsplassen i Lensmannslia.

Busstilbudet må styrkes. Det er behov for flere matebusser, bl.a. fra Heggedal sentrum til Vollenbåten. NSBs kroniske problemer gjør at folket i Heggedal må få et robust alternativ. Vi bør få flere ringbusser som frekventerer Asker sentrum og ulike boligområder. Kollektivfelt så bussen kommer fram, gangveier og sykkelfelt som er trygge for både barn og voksne, gående og syklende.

Oppvarming står for hele 9 prosent av utslippene i bygda vår. Vi har et stort potensial for bygge ut fjernvarme basert på bioenergi for å erstatte oljefyring. Det må komme forbud mot å bygge blokker hvor panelovner er eneste oppvarmingskilde slik Asker og Bærum Boligbyggerlag gjør i sine nybygg.

I Asker har kommunen nå gått foran som eksempel ved å effektivisere bruken av energi i egne bygg og bør ha som mål kunne avslutte oljefyringen og erstatte de med bioenergi innen få år.
Vi lover å stå på i klimapolitikken! Gi oss din stemme på mandag!

Marit Meyer

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**