Vår politikk for kollektivtransport og trafikkutvikling

Her finner du informasjon om vår politikk for bedre kolletivtransport og en miljømessig forsvarlig trafikkutvikling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Buss1

Foto: Tore Nilsen

Presset på veier og gater i sentrale deler av byen er svært stort. Biltrafikken har hatt en betydelig økning de siste årene. Derfor er det viktig at vi finner løsninger som reduserer denne trafikken, samtidig som vi ruster opp og forbedrer veinettet. Gjennomgangstrafikk må ledes rundt bykjernen, slik at belastningen på sentrale veier reduseres.

Vi må få en øket satsing på kollektivtransporten i distriktet generelt, og i Haugesund spesielt. Flere avganger, bedre regularitet og et rutemønster som samsvarer med lokale behov er nøkkelord i denne sammenhengen. Vi må også sikre bedre framkommelighet i sentrum ved at det legges tilrette for parkering i ytterkant av de sentrale byområdene kombinert med gratis buss til sentrum.

Venstre vil:
etablere en ringvei rundt/under byheiene for gjennomgangstrafikk.
arbeide for bedre kollektivtransport med hyppigere avganger, bedre regularitet og et ruteopplegg i tråd med lokalt reisemønster
bedre framkommeligheten for kollektivtrafikken i sentrum f.eks. ved opprettelse av kollektivfelt
at det ved etablering av nye bområder lages kollektivtraseer som gir beboerne kort vei til buss
innføre sonesystem for parkeringsavgift med lavere avgift for parkering i utkanten av sentrum.
arbeide for å få etablert parkeringsanlegg i utkanten av sentrum med tilhørende bussruter inn til sentrum, såkalt "Park & Ride" der parkeringsavgiften også er betaling for buss.
stimulere til bruk av sykkel ved å etablere overbygde sykkelparkeringer i sentrum og videreutvikle gang- og sykkelstiene, særlig i sentrumsnære områder.
i samarbeid med nabokommunene vurdere ulike alternativer for kollektivtransport som en del av den regionale kollektivsatsingen, herunder realisering av høyhastighetstog som f.eks. Haukelibanen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**