Eiendomskatt — et usosialt nødvendig onde?

Skatt på eiendom er en av kommunenes muligheter til å skaffe seg egne inntekter. Denne skatten er det stor politisk uenighet om og blant folk selvfølgelig det samme. Problemet med eiendomskatt er at det skal betales kontante penger basert på verdien av fast eiendom.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Per Espen Fjeld

Mange er i den heldige situasjon at de eier eiendom som kanskje har gått i arv i generasjoner, eller at de investerte i eiendom en gang for lenge siden når både formuen og inntekten var større. Men skatt hvert år må betales med penger man tjener. Er inntekten lav og man sitter kanskje med en stor familieeiendom blir eiendomskatten usosial og urettferdig. Det er så lite vil du kanskje si, men skatteformen er prinsipielt usosialt innrettet. Det er og en skatt som noen kommuner har og noen ikke har. Verst er det i de kommuner hvor kun noen har denne skatten og andre ikke. Dessverre er det slik i dag at det for mange kommuner ikke er noen vei utenom. I Bø er eiendomskatten helt nødvendig for å løse kommunale oppgaver — dessverre!

For Venstre hadde det vært mye bedre å fjerne den usosiale skatten som eiendomskatt og erstatte den med et kommunalt skatteøre. Et kommunalt skatteøre har den fordel at det er skatt på inntekt og dermed sosialt mer treffsikkert og rettferdig. For de sosialistiske partiene er ønsket om skatt på formue og eiendom viktigere enn rettferdigheten og den sosiale treffsikkerheten. For FrP er fjerning av eiendomskatten uten noe alternativ deres ønske. Venstre mener at et kommunalt skatteøre vil være et interessant lokalpolitisk tema. Ved lokalvalg vil for eksempel velgerne kunne ta stilling direkte til hvilke prioriteringer og investeringer man ønsker i kommunen og hva det kommer til å koste. Skal vi bygge ny barnehage, hva med svømmebasseng, kulturhus, tilrettelegge for fjernvarme, oppussing av skoler, styrking av lærerkrefter og kompetanse hos lærere, flere sykehjemsplasser, ungdomsklubb, kommunal klimaplan og tiltak, bedre veier, gang- og sykkelveger, .. man kan lage en veldig lang liste med mulige gode formål i kommunene. Slike ønsker kan settes direkte opp mot et valg om lavere skatt. Noen vil si ja takk til en ny gangveg for skolebarna i bytte mot en liten kommunal skatt, mens andre vil holde skatten lavest mulig. Det gir et levende demokrati, det gir engasjement, og det synliggjør tydelig for den enkelte borger hvilket bidrag man utgjør. Et kommunalt skatteøre, istedenfor — ikke i tillegg til eiendomskatt, er en bedre skattemodell for både kommunene, for et levende demokrati, og ikke minst er den rettferdig og sosialt innrettet. Dette er hva Venstres politikere i alle ledd ønsker å kjempe for. Med mange venstrepolitkere i kommunene øker vi dette presset.

Per Espen Fjeld
Leder Bø Venstre