Engasjement for egen utdanning og utvikling gjennom skolen er avhengig av muligheten til å bestemme hvordan dette skal foregå. Ved å sikre elever medbestemmelse over sin egen hverdag på skolene kan elevene også være med på å utvikle skolen. Sør-Trøndelag Venstre mener at elevene bør delta aktivt i planlegging, gjennomføring og vurdering av egen opplæring. Undersøkelser og omfattende forskning fra inn- og utland bekrefter at skoler med høy grad av elevmedbestemmelse langt på vei lykkes best i arbeidet med tilpasset opplæring, og har de mest motiverte elevene og lærerne. Samtidig mener Sør-Trøndelag Venstre at det er det viktig å styrke den enkelte lærers faglige og pedagogiske kompetanse.
Sør-Trøndelag Venstre mener videre at yrkesopplæringsløpet i videregående skole må være preget av stor fleksibilitet for den enkelte elev og lærling. Ikke alle bør tvinges gjennom skoleår med vekt på teori før det blir gitt mulighet for praksisplass. For å sikre at flest mulig fullfører et utdanningsløp ønsker Sør-Trøndelag Venstre at alle elevene i samarbeid med rådgiver eller lærer skal lage en individuell plan for læring for å oppnå kompetansen som er fastsatt av læreplanen.
Det må også settes inn tiltak for å skaffe flere lærlingplasser. Lærlinger er en stor ressurs i næringslivet og bidrar til å fornye bedriftens fagkompetanse. Samtidig sikrer en aktiv holdning til lærlinger fremtidig rekruttering til bedriften. Sør-Trøndelag Venstre vil påpeke at offentlig eide bedrifter har et spesielt ansvar i så måte, og mener at det offentlige må bli langt flinkere til å ta i bruk de ressursene som lærlinger representerer. Vi vil også vurdere fagrettede incentivordninger for å sikre nok lærlingeplasser.
En bedre rådgivningstjeneste vil være med på at elevene tar gode valg for seg selv når de velger videregående utdanning. En styrking av rådgivningstjenesten vil være med på å bevare motiverte elever og minske frafallet i videregående opplæring. Sør-Trøndelag Venstre mener at det må stilles ytterligere krav til rådgivere på ungdomstrinnet og på videregående. Disse bør på sikt være profesjonsutdannet til å veilede elever. Inntil dette er mulig må etter- og videreutdanningsmulighetene styrkes og forbedres.