Frp og Ap — faller gjennom i miljøpolitikken

Tar man en titt på hva de to partiene mener i miljøsaken ser man fort at miljøaspektet er fraværende. Ap har ikke en gang med enkle klimatiltak i sitt program, og Frp driver rene strutsekampanjen og sier at det ikke eksisterer et klima problem.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

DETTE ER FOR DRØYT — askøyværinger vet bedre

Venstre er langt mer offensiv og vil at kommunen skal gå foran og gi miljøet et ansikt. På denne måten vil kommunen kunne hente midler sentralt fra for å finansiere slike tiltak.

Varmepumpe

Foto: Gjesdal Venstre

Ta f.eks varmepumper og fyringsanlegg, hva om vi setter i gang en kampanje som sier: de som installerer varmepumper får et engangstilskudd på 4.000,- kr. Regnestykke her er enkelt og viser at om alle hus på Askøy hadde dette ville vi kunne spare mellom 51 og 80 millioner kWh. Dette hadde ført til reduksjoner på strømregningen på 38 til 60 millioner kroner, om man regner med en strømpris på 75 øre pr kWh. (Ta kontakt for grunnlagsmateriale)
Samtidig setter vi krav til at alle nybygg skal ha miljøvennlig oppvarming enten ved varmepumpe, fjernvarme eller lignende. Vi setter krav til at hus bygges slik at de oppfyller krav for svanemerket.

Ved å bygge og drive hus på denne måten vil også den enkeltes økonomi bedres ved at utgifter til strøm og fyring gå kraftig ned.

Andre forhold Venstre går inn for er: håndtering av bioavfall, sørge for større tilgang på miljøvennlig drivstoff, langt bedre kollektivtilbud og mye, mye mer.

Dette er klimapolitikk i praksis.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**